Madonna i książę. Sobiescy na Śląsku


15 marca – 22 maja 2022

Kuratorka wystawy: Małgorzata Macura


Związki królewskiej rodziny Sobieskich ze Śląskiem mają charakter podwójny – pierwsze wynikają z obecności synów króla Jana III Sobieskiego na tych terenach, drugie zaś z genezy zbiorów znajdujących się w Galerii Malarstwa Polskiego w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.

Śladami pobytu polskich królewiczów na Śląsku są dzieła podarowane przez Jakuba Sobieskiego (1667–1737) do katedry pw. św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu w formie niewielkich ołtarzyków z figurkami z kości słoniowej, niektóre z nich według tradycji autorstwa samego Gian Lorenza Berniniego (1598–1680). Odmienną proweniencję ma wizerunek Matki Boskiej Bolesnej, zwany Madonną Sobieskich – kultowy obraz, wokół którego narosło wiele legend czyniących go symbolem pamięci o tym królewskim rodzie na Śląsku. Dzieło, które na co dzień znajduje się w jednym z ołtarzy bocznych wrocławskiej katedry, po raz pierwszy zaprezentowane zostało na wystawie muzealnej.

Drugi aspekt związków Sobieskich z Wrocławiem wynika z pochodzenia części zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Po otwarciu w 1948 roku Galerii Malarstwa Polskiego kontynuowano w stolicy Dolnego Śląska polską tradycję kolekcjonerską, eksponując obiekty otrzymane ze Lwowa m.in. z dawnego Muzeum Narodowego im. Jana III Sobieskiego. Na wystawie wspomniane w pierwszej części dzieła zostały zestawione z ciekawymi sobiescianami z dawnych kolekcji lwowskich. Wśród nich można zobaczyć m.in. reportersko uchwyconą scenę Uczty w Jaworowe przypisywaną Fransowi Geffelsowi (1625–1694) oraz prace o wiele późniejsze w nurcie historyzmu autorstwa Juliusza Kossaka (1824–1899).

■ Oprowadzanie po Oławie śladami Sobieskich [30.04.2022] ➸
■ Wydarzenia towarzyszące wystawie ➸
■ Przygotowania do wystawy ➸
■ Konferencja prasowa przed otwarciem wystawy ➸
■ Fotorelacja z wernisażu ➸
■ Magdalena Talik [wroclaw.pl] o wystawie ➸


Logotypy patronów wystawy
 

print