Dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu Piotr Oszczanowski zaprasza na wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia”:
„Znakomita, wręcz ekskluzywna wystawa, wysmakowana i jakże przyjemna w oglądaniu. Nie często bowiem zdarza się taka okazja, aby na prezentacji tematycznej i tak głęboko przemyślanej, pokazywać tak wyborne dzieła sztuki. I to sztuki prawie u nas nie znanej, a przynoszącej światową chlubę miastu Wrocław i dawnej Państwowej Akademii Sztuki i Rzemiosła Artystycznego.
To nie są dzieła przypadkowe, dzieła, które często można znaleźć w naszych muzeach. Te prace bardzo rzadko opuszczają swoje macierzyste kolekcje, zarówno publiczne, jak i te prywatne. Ich specyficzna, bardzo nietrwała technika wykonania i niewyobrażalna wartość materialna czyni je artystycznymi rarytasami. To dzieła, które powstawały – jak sam często głosił ich autor – „z prawdziwej i nieokiełznanej miłości”. Z tego niezwykłego afektu do pięknych i wyzwolonych kobiet, do romskich taborów, do przyrody, na nowo odkrywanej w najbliższym otoczeniu i nad brzegami Odry, do wszystkiego tego, co było awangardowe i niezwykłe. Sztuka zrodzona z miłości, która „tkwiła” w ludziach. Członkach tej niezwykłej wrocławskiej bohemy, którzy „nieśli” w sobie i traumę I wojny światowej i pewien sznyt kulturowy, jaki pozostawiła w nich la belle èpoque.
Dzisiaj mamy okazję z tym wszystkim bezpośrednio obcować. Gdzie? W gmachu głównym Muzeum Narodowego we Wrocławiu, w którym to we współpracy z Galerią Narodową w Berlinie (Nationalgalerie, Staatliche Museen zu Berlin) oraz Fundacją Alexandra i Renaty Camaro (Alexander und Renata Camaro Stiftung) możemy od 9 kwietnia do końca czerwca br. podziwiać jedyny w swoim rodzaju pokaz zatytułowany „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia”, którego kuratorkami są jakże kompetentne znawczynie tematu – pani kurator Barbara Ilkosz oraz dr Dagmer Schmengler.
Wystawie towarzyszy wyśmienity katalog, którego Muzeum Narodowe we Wrocławiu jest współwydawcą. Pod redakcją naukową dr Dagmar Schmengler, dr Lidii Głuchowskiej i Agnes Kern powstało doprawdy imponujące pod względem merytorycznym kompendium wiedzy na temat sztuki Wrocławia lat 20 i 30. XX wieku. Za chwilę będzie nam doprawdy żal, że ta książka (perfekcyjnie wydana i znakomicie się sprzedająca) nie znajduje się na półce w naszej prywatnej bibliotece”.
Piotr Oszczanowski
Zapraszamy do obejrzenia fotografii z wystawy autorstwa Arkadiusza Podstawki.