Z-orientowani w modzie…

Wystawie „Kimono jako doświadczenie. Język sztuki Joanny Hawrot” prezentowanej w gmachu Muzeum Narodowego we Wrocławiu towarzyszy cykl wykładów „Z-orientowani w modzie. Inspiracje Wschodem w modzie Zachodu”.

Uczestnicy spotkań z kustosz Małgorzatą Możdżyńską-Nawotką z Działu Tkanin i Ubiorów MNWr dowiedzieć się mogą więcej m.in. o kontuszach i szalach kaszmirskich.

Geneza kontusza pozostaje zagadką. Od momentu pojawiania się aż do dziś pozostaje metonimią polskiego stroju narodowego, głównym nośnikiem jego znaczeń symbolicznych, politycznych, społecznych i artystycznych. Samo słowo jest staroperskie i to w stronę Persji poprowadzi nas prowadząca.

Tymczasem szale kaszmirskie wyrabiano w Indiach z wełny kóz tybetańskich, a konkretnie z niezwykle delikatnego i miękkiego podszerstka. W krajach Orientu szale noszone były przez mężczyzn jako oznaka pozycji i godności. Przywożone do Europy początkowo służyły panom jako akcesorium kostiumowe w okolicznościach maskaradowych.

Kariera szala w stroju kobiecym rozpoczęła się pod koniec XVIII w., a impulsu dostarczyły pospołu sztuka, moda i polityka. Owe przykłady znaleźć można na obrazach z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸

 

print