Wrocławska „fabryka obrazów” rodziny Strachowskych

Opis do wystawy „Szaleństwo rokoka! Fascynacja rokokiem na Śląsku (XVIII–XXI w.)” prezentowanej w Pawilonie Czterech Kopuł [14.07.2023–14.01.2024]

W XVIII wieku na Śląsku mieszkało wielu ważnych grafików. Wśród nich pochodząca z Czech rodzina Strachowskych. Florian Bartłomiej oraz jego syn – Jan Benjamin przez lata pracowali na zlecenie licznych drukarni śląskich, znajdujących się zarówno w rękach prywatnych, jak i kościelnych.

Niezliczone dzieła z ilustracjami stworzonymi w ich warsztacie – we Wrocławiu, jak i w innych miastach pruskich, takich jak Lipsk czy Frankfurt, oraz na terenach Rzeczpospolitej.

Wrocławscy mistrzowie byli artystami niezwykle otwartymi, chłonącymi inspiracje płynące z krajów sąsiednich. W grafice „Brama Tryumfalna św. Jana Nepomucena” z 1732 roku na pierwszym planie widnieje figura Marii z Nazaretu z 1694. Przedstawienie nazywane immaculata.

Dalej znajduje się brama z sześcioma scenami z życia i męczeństwa św. Jana Nepomucena. Na schodkowym podeście od lewej – personifikacje Milczenia, Sprawiedliwości, Siły i Mądrości, Ubóstwa oraz czterech kontynentów: Europy, Afryki, Ameryki i Azji.

Wyżej, pośrodku herb biskupa wrocławskiego kardynała Philipa Ludwiga von Sinzendorfa. Nad nim przedstawienie relikwii świętego – język. Wyżej herb biskupa wrocławskiego Franza Ludwiga księcia von Neuburga. Wyżej herb Habsburgów. Nad nim przedstawienie wniebowziętego św. Jana Nepomucena, herby Czech i Śląska. Na zwieńczeniu znajduje się personifikacja Wiary i Nadziei.

■ Więcej opisów ➸

 


Program Kultura Dostępna 2023 dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
 

print