Opis do wystawy „Szaleństwo rokoka! Fascynacja rokokiem na Śląsku (XVIII–XXI w.)” prezentowanej w Pawilonie Czterech Kopuł [14.07.2023–14.01.2024]
Zmysł, ciało i jego doznania były ważnym tematem rokokowej sztuki. Zainteresowania związane z cielesnością i jej odczuwaniem przenikało się z obecnym zainteresowaniem śmiercią. Przedstawienia śmierci najczęściej pojawiały się na zobrazowaniach domowych wnętrz i w martwych naturach, w których obecne było ubite ptactwo i zabite na polowaniach zające.
Wartym omówienia są krzyże zaprezentowane na wystawie. Krzyż nagrobny z 1780 roku ma w centrum prostokątną tabliczkę. Dookoła motywy ornamentów wstęgowych i ulistnionych pędów. W zwieńczeniu mały krzyż. Drugi krzyż z 2. połowy XVIII wieku ma na ramionach liście. Pomiędzy ramionami motywy liści i pędów roślinnych. W zwieńczeniu kwiat róży z trzema liśćmi. W centrum krzyża częściowo uszkodzona i pozbawiona drzwiczek puszka.
Pojawia się również „Tarcza trumienna cechu rzeźników ze Świdnicy” z 1787 roku. Tarcza owalna. W centralnej części tarczy ukazana scena Zmartwychwstania. Przedstawia ona Chrystusa na tle nieba, unoszącego się nad grobowcem.
Figura Chrystusa otoczona jest przez mandorlę – aureolę otaczającą całą jego sylwetkę. Pod postacią Jezusa ukazani zostali rzymscy żołnierze. Mężczyzna znajdujący się po lewej stronie trzyma miecz oraz tarczę. Na tarczy wygrawerowany napis G. F. Scharff, jest to sygnatura autora.
Po prawej i lewej stronie centralnego przedstawienia Zmartwychwstania znajdują się dwa medaliony. Oba przedstawiają godło cechu rzeźników ze Świdnicy. W centrum godła znajduje się głowa byka, pod nią dwa skrzyżowane topory, metalowym zakończeniem ku górze. Pod nimi nóż do przecinania skóry, z łukowatym uchwytem.
Nad sceną Zmartwychwstania kolejny medalion. W nim ukazany jest pąk róży. Na dole, pod główną sceną znajduje się rokokowy kartusz, czyli ozdobne obramowanie. W nim inicjały fundatorów.
■ Więcej opisów ➸
Program Kultura Dostępna 2023 dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego