Średniowieczna rzeźba księżnej Salomei powróciła do Głogowa

15 września 2023

Dzięki inicjatywie dyrektora Muzeum Narodowego we Wrocławiu Piotra Oszczanowskiego po ponad siedemdziesięciu latach do Głogowa powróciła średniowieczna rzeźba księżnej Salomei, dawnej władczyni tego miasta.

Jest ona prezentowana w specjalnie zaaranżowanej sali głogowskiego Muzeum Archeologiczno-Historycznego. Delegacja Muzeum Narodowego we Wrocławiu brała udział w uroczystym otwarciu wystawy.

Fot. Magdalena Lorek

Historia zabytku sięga czasów wkrótce po 1290 r., kiedy dzieło to – przypisywane rzeźbiarzowi z pracowni Mistrza Ołtarza Marburskiego – wystawiono w chórze kolegiaty pw. Najświętszej Marii Panny w Głogowie. Obok Salomei ustawiono równie monumentalne przedstawienie Konrada I, księcia głogowsko-bytomskiego, jej męża. Ustawienie w prezbiterium kamiennych posągów świeckich dobrodziejów było wielką nobilitacją.

Jak wynika z przekazów, figury małżonków w okresie baroku postanowiono rozdzielić – od tej pory wnętrze świątyni zdobiło jedynie przedstawienie Konrada I, które przeniesione zostało pod chór muzyczny. Lokalizacja ta sprawiła jednak, że statua została doszczętnie zniszczona w 1831 r., gdy zawaliła się wieża kolegiaty.

Posąg Salomei natomiast z niejasnych przyczyn ukryto w głębokiej niszy prezbiterium, a następnie… zasłonięto stallami i obrazami. To właśnie uratowało ten niezwykły zabytek. Upamiętniający księżną posąg został odkryty w spalonej kolegiacie głogowskiej dopiero po zakończeniu II wojny światowej.

W 1950 r. głogowską statuę przeniesiono do Muzeum Państwowego we Wrocławiu (obecne Muzeum Narodowe). W tym samym roku dzieło to wypożyczone zostało do Muzeum Narodowego w Poznaniu – początkowo wyeksponowano je w podziemiach ratusza. W poznańskim muzeum zabytek został scalony, a w kolejnych latach przeszedł gruntowną konserwację.

Choć fakt przeniesienia figury do Poznania z pozoru może wydawać się zaskakujący, dla głogowskiej księżnej stanowił pewnego rodzaju… powrót do domu rodzinnego. Salomea, najstarsza z córek Władysława Odonica, była bowiem księżniczką wielkopolską. Co więcej, jej zaślubiny z Konradem I, za którego została wydana w 1249 r., odbyły się właśnie w katedrze poznańskiej

Po ponad 70 latach – dzięki porozumieniu i współpracy między trzema instytucjami – Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Muzeum Narodowym w Poznaniu oraz Muzeum Archeologiczno-Historycznym w Głogowie – rzeźba powróciła do Głogowa jako depozyt MNWr.

■ Aktualności i fotorelacje ➸

 

print