Schelte Adams Bolswert wg P. P. Rubensa „Polowanie na lwy”, 1634–1659

↡ POSŁUCHAJ

 

Tytuł dzieła: Polowanie na lwy
Autor: Schelte Adams Bolswert według Petera Paula Rubensa
Czas powstania: 1634–1659
Technika: miedzioryt (technika graficzna)
Wymiary: odbitka obcięta 425 × 590 mm
Miejsce przechowywania: Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Słuchają Państwo opisu grafiki zatytułowanej „Polowanie na lwy”. Praca została wykonana w pierwszej połowie XVII wieku przez Schelte Adamsa Bolswerta, według obrazu autorstwa Petera Paula Rubensa. To czarno-biała rycina, wykonana techniką miedziorytu – czyli druku z metalowej płyty. Dzieło ma około 43 centymetry wysokości i 59 centymetrów szerokości. Zostało odbite na papierze.

Scena rozgrywa się na otwartym, pustynnym terenie. Przedstawia dramatyczną walkę siedmiu mężczyzn z dwoma lwami. Trzy postacie ukazane zostały na koniach, trzech mężczyzn znajduje się w pozycjach leżących, jeden w skrajnej lewej części dzieła ukazany jest w niskim przykucnięciu z prawą ręką mocno podniesioną nad głowę, w której znajduje się miecz. Obraz jest bardzo dynamiczny – pełen ruchu, emocji i napięcia. Scena wypełnia niemal całą powierzchnię pracy.

W centralnej części widzimy jeźdźca w zbroi. Za jego plecami powiewa zamaszyście peleryna, co tylko dodaje dynamiki ukazanej scenie. Jego koń wspina się na tylne nogi, próbując uniknąć ataku lwa. Ten lew właśnie wyskakuje z lewej strony, z otwartym pyskiem i wyciągniętymi pazurami. Jeździec unosi w górę włócznię, jakby chciał go odeprzeć. Z prawej strony opisanej sceny kolejny mężczyzna – tym razem pieszy, leżący na ziemi – zostaje zaatakowany przez drugiego lwa. W prawej ręce trzyma krótki miecz, którym rani lwa w lewą łapę. Po prawej stronie grafiki, w górnej części ukazany jest kolejny jeździec, w równie dynamicznej, dramatycznej scenie walki. Długą lancą atakuje lwa z centralnej części grafiki. Pod koniec, na którym ukazany jest jeździec, znajduje się martwy mężczyzna. Leży na ziemi, w prawej dłoni wciąż trzymając krótki miecz. Jego klatka piersiowa jest naga – jego koszula uległa rozszarpaniu.

Postacie są silnie umięśnione, ich ruchy są gwałtowne. Twarze wyrażają wysiłek, napięcie i przerażenie. Lwy pokazane są jako drapieżniki z ogromną siłą – ich futra są szczegółowo oddane, mięśnie napięte, a sylwetki wygięte w walce.

Tło jest oszczędne – niemal puste – dzięki temu cała uwaga skupia się na postaciach ludzi i zwierząt. Światło i cień tworzą silne kontrasty. To one budują głębię i dramatyzm sceny.

Peter Paul Rubens był jednym z najważniejszych malarzy baroku. Uwielbiał przedstawiać ruch i walkę – nie tylko dla efektu wizualnego, ale też jako symboliczne opowieści o ludzkiej odwadze i zmaganiach z naturą. Schelte Bolswert był jednym z jego najzdolniejszych rytowników. Dzięki takim grafikom dzieła Rubensa mogły być znane także poza salami pałacowymi – w domach kolekcjonerów i drukowanych albumach.

To dzieło to przykład mistrzowskiego warsztatu i emocjonalnej siły sztuki baroku – sztuki, która chciała poruszyć, zaskoczyć i wciągnąć widza w sam środek wydarzeń.

Praca prezentowana na wystawie czasowej „Rubens na Śląsku”
Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 31.05–30.11.2025

Więcej opisów ➸

 

print