Czy z setek prac możliwe jest wybranie tych najlepszych? Jak wśród nich odnaleźć te, które wejdą w dialog ze sztuką dawną? W ramach Ogólnopolskiego Konkursu Sztuki Sakralnej OKSSa 2021, zorganizowanego przez wrocławską Fundację Maria i Marta, nadesłano ponad pięćset prac związanych z tematem konkursu – macierzyństwem Marii.
Wybrane spośród zgłoszonych prace laureatów wyeksponowane zostały w towarzystwie dzieł sztuki średniowiecznej na wystawie stałej „Sztuka śląska XIV–XVI w.” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Chociaż wybór był niezwykle trudny, jury jednogłośnie zdecydowało się wyróżnić trzy prace, które oglądać można w Muzeum do 10 kwietnia 2022 r.
Fot. Magdalena Lorek
Zwycięzcą konkursu OKSSa 2021 został Błażej Guza, autor pracy Macierzyństwo Maryi, która w Muzeum prezentowana jest w towarzystwie nastawy ołtarzowej z przedstawieniem Wielkiej Świętej Rodziny z kościoła św. Bartłomieja w Koninie Żagańskim. Obie te realizacje ukazują religijny temat w bardzo przystępnej, bliskiej widzowi formie, prezentując Świętą Rodzinę w swobodnym ujęciu, podkreślając szczególnie silnie aspekt dziecięcej zabawy. W obu przypadkach jednak ta beztroska scena niesie w sobie ukryty przekaz nawiązujący do przyszłych losów Jezusa. Prace te łączy również brak – brak Głównego Bohatera. Niezachowana w obrębie retabulum figura Dzieciątka, podobnie jak cień widoczny w prawym dolnym rogu pracy Błażeja Guzy, wciąga widza w oglądaną scenę tą właśnie niedopowiedzianą obecnością.
Fot. Magdalena Lorek
Kolejną wyróżnioną pracą jest instalacja Marka Powiecki + Módl się za nami grzesznymi. Teraz…! +
Ta niewątpliwie nowoczesna realizacja wyeksponowana została naprzeciwko średniowiecznej Madonny w komnacie. Czy to zaskakujące zestawienie? Ani trochę! Prezentowana we wrocławskim Muzeum Narodowym bezcenna gotycka kwatera jest niezwykle symboliczna, a za pomocą przedstawionych w jej obrębie przedmiotów bezpośrednio odnosi się do wielu cech charakteru i umiejętności Marii. Odbicia tej samej wszechstronności i swoistej „wielozadaniowości” jury dopatrzyło się również w pracy Marka Powiecki.
Fot. Magdalena Lorek
Ostatnią wybraną pracą jest nieduży obraz autorstwa Marii Michoń Oswajanie proroctwa – niosący niezwykle poruszający przekaz. Bez wątpienia najlepiej koresponduje on z prezentowaną na wystawie stałej kwaterą z przedstawieniem Tronu Łaski. Prace, choć niewielkich rozmiarów, mogą przytłaczać przesłaniem. Ich zestawienie pozwala na zwrócenie uwagi na odmienne realizacje tematu rodzicielstwa – zarówno tego niebiańskiego i chwalebnego, jak i o wiele prostszego, bardziej przyziemnego. Obie odsłony tego tematu łączy wspólne przesłanie – doskonale ujęte w tytule pracy Marii Michoń.
Mimo dzielącego czasu powstania współczesne prace laureatów konkursu łączą z dziełami średniowiecznymi nie tylko towarzyszące ich przesłaniu emocje, ale również wartości i znaczenia, które wciąż interpretować można na nowo. I dla tej właśnie osobistej interpretacji warto wybrać się do Muzeum Narodowego we Wrocławiu, by móc wziąć udział w dialogu dzieł trwającym przez stulecia.
Prezentacja dostępna jest w Muzeum Narodowym we Wrocławiu na wystawie stałej „Sztuka śląska XIV–XVI w.” od 22 grudnia 2021 do 10 kwietnia 2022 r.
Fot. Magdalena Lorek
Organizatorzy: Fundacja Maria i Marta, Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Ogólnopolski Konkurs Sztuki Sakralnej OKSSa 2021 dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Wrocław