Ostatnie miesiące spędził w Pracowni Konserwacji Zabytków, teraz można go podziwiać na ekspozycji stałej – Portret Kazimiery ze Skoraszewskich Żółtowskiej Franciszka Ksawerego Lampiego trafił na wystawę „Sztuka polska XVII–XIX wieku”.
W zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu znalazł się dzięki dotacji Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (wraz z obrazami Olgi Boznańskiej, Meli Muter, Antonia Ponce i płaskorzeźbą Henryka Wicińskiego). Wymagał jednak pewnych zabiegów przed prezentacją na wystawie. Konserwatorka Karolina Furykiewicz oczyściła płótno z zabrudzeń, usunęła pożółkły werniks, uzupełniła ubytki, scaliła kolorystycznie i zabezpieczyła całość nowym werniksem.
Fot. A. Podstawka
Kim jest przedstawiona na obrazie kobieta? Kazimiera ze Skoraszewskich Żółtowska (ok. 1781–1829) była córką Macieja i Rozalii z Otockich, od 1803 r. żoną Edwarda Józefa Benedykta Żółtowskiego herbu Ogończyk. Jej córką była Magdalena (Nina) z Żółtowskich Łuszczewska, której portret autorstwa Lampiego znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.
Franciszek Ksawery Lampi (1782–1852) – syn malarza Jana Chrzciciela Lampiego st. (1751–1830), Włocha osiadłego w Austrii, w latach 1788–1791 działającego w Warszawie na dworze Stanisława Augusta. Malarstwa uczył się od ojca, a następnie w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jego uczniami byli m.in. Piotr Michałowski i Wojciech Korneli Stattler. Od 1815 r. do śmierci Lampi mieszkał i działał głównie w Warszawie. Malował krajobrazy, sceny pasterskie, mitologiczne, religijne, batalistyczne, a zwłaszcza portrety.
W soboty wystawy stałe oglądać można w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego we Wrocławiu bezpłatnie. Zapraszamy!