Mędrcy w bambusowym gaju

Dwa chińskie wazony prezentowane na ekspozycji poświęconej sztuce Dalekiego Wschodu w części wystawy „Cudo-Twórcy” z pewnością zasługują na uwagę.

Jak wyjaśnia kustosz Dorota Róż-Mielecka z Działu Rzemiosł Bliskiego i Dalekiego Wschodu MNWr, takie niezwykłe pod względem koloru i formy obiekty powstawały w ośrodku ceramicznym Shiwan w prowincji Guandong. Okres jego największej aktywności przypadł na epoki Ming (1368–1644) i Qing (1644–1912). Wytwarzano tu – i czyni się to nadal – naczynia, ozdobne elementy architektoniczne i dekoracyjne rzeźby.

Wykonywane z kamionki pokrywano gęstym szkliwem o charakterystycznej tonacji barwnej: kobaltowej, zielonej, brązowej, kremowej i szarej, ożywionej niekiedy rdzawą czerwienią.

Fot. S. Kluszczyński

Wazony zdobione są przedstawieniem „mędrców w bambusowym gaju”. Ten motyw należy do najważniejszych w chińskiej sztuce. Była to grupa intelektualistów i poetów żyjących w III w n.e., a motyw stał się ideałem życia uczonego: niezależnego, wiernego własnym wartościom Podkreślał także harmonijny związek człowiek z naturą.

Co mnie najbardziej w tych wazonach zaskoczyło? Sposób wykonania. Postacie zamiast zostać po prostu namalowane na wazach, są przedstawione jako trójwymiarowe elementy umieszczone we wgłębieniu w środkowej części naczynia. Autorzy takich waz już od samego początku tworzenia musieli wiedzieć, jak daną scenkę dobrze zaprezentować. Całość wygląda zdumiewająco!

Mateusz Pająk, praktykant w Dziale Promocji i Komunikacji MNWr

■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸

 

print