W ramach przygotowań do wystawy czasowej „Rubens na Śląsku” planowanej na rok 2025 pracownicy Muzeum Narodowego we Wrocławiu w gościnnych progach kościoła parafialnego pw. św. Jadwigi Śląskiej we Wrocławiu–Leśnicy przyglądali się kolejnym dowodom długiego trwania fascynacji sztuką Petera Paula Rubensa na Śląsku.
Fot. Magdalena Lorek
Obraz Johanna Conrada Pöhl’a Wniebowzięcie NMP ze św. Maciejem i św. Jadwigą z lat 1715–1720 jest przykładem pośredniego już oddziaływania twórczości genialnego flamandzkiego mistrza na sztukę śląską.
Autor wielkoformatowego płótna centralną postać Marii unoszonej przez anioły do nieba wzorował na scenach Wniebowzięcia Matki Bożej pędzla Michaela Leopolda Willmanna.
Fot. archiwum MNWr
Przekonuje nas o tym porównanie leśnickiego dzieła z wielkoformatowym obrazem śląskiego Apellesa z 1681 roku, zdobiącego niegdyś ołtarz główny kościoła klasztornego cystersów w Lubiążu, po II wojnie światowej umieszczonego w ołtarzu bocznym kościoła parafialnego pw. św. Piotra i Pawła w Warszawie–Pyrach.
Kompozycję tę rozpowszechniała akwaforta samego Michaela Willmanna z 1683 roku. Jedna z jej odbitek znajduje się dziś… za oceanem, w zbiorach Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.
Ukazywane przez Michaela Willmanna postaci Wniebowziętej Marii zdradzają głęboką fascynację dziełami Petera Paula Rubensa. Za nim fascynacji tej (świadomie czy nieświadomie, trudno nam dziś rozstrzygnąć) uległo kolejne pokolenie śląskich artystów, czego najlepszym dowodem jest obraz Johanna Conrada Pöhl’a z kościoła parafialnego pw. św. Jadwigi Śląskiej we Wrocławiu–Leśnicy.
Już dziś zapraszamy – otwarcie 30 maja 2025! Prezentacja udostępniona zostanie zwiedzającym w Muzeum Narodowym we Wrocławiu w 385. rocznicę śmierci Petera Paula Rubensa. Kuratorzy wystawy: Piotr Oszczanowski i Aurelia Zduńczyk.