Księgarnia Muzealna poleca

„W zestawie taniej”! Przez kilka najbliższych dni Księgarnia Muzealna poleca pakiet książek w niższej cenie ➸

Muzealna poleca


W tym tygodniu są to dwie publikacje poświęcone szkłu artystycznemu:

Wytwórnia Wyrobów Ceramicznych STEATYT w Katowicach
Publikacja autorstwa Barbary Banaś, Wrocław 2015 (dodruk 2017)

Odważna kolorystyka, asymetryczny kształt, nowoczesne dekoracje – najbardziej oryginalne i nowatorskie wyroby katowickiego „Steatytu” można było zobaczyć na pierwszej w Polsce wystawie poświęconej tej wytwórni, która miała miejsce w roku 2015 w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Obszerny, bogato ilustrowany katalog będący monografią działalności katowickiej wytwórni „Steatyt” jest efektem pionierskich badań naukowych przeprowadzonych przez dr Barbarę Banaś w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W pogoni za kolorem. Jerzy Słuczan-Orkusz
Publikacja autorstwa Barbary Banaś i Aleksandry Skorek, Wrocław 2019

„Bohater naszej wystawy Jerzy Słuczan-Orkusz (1924–2002) to wybitny polski projektant szkła użytkowego i oświetleniowego 2. poł. XX wieku, który przez 50 lat swojej jakże bogatej i różnorodnej aktywności zawodowej pozostawił trwały i indywidualny ślad w historii polskiego wzornictwa przemysłowego. Jego droga życiowa i kariera zawodowa prowadziła przez wiele ważnych ośrodków produkcyjnych szkła – poczynając od Huty Szkła ‘Julia’ w dolnośląskich Piechowicach i w Szklarskiej Porębie, przez Hutę Szkła Oświetleniowego ‘Nysa’ w Pieńsku, następnie Spółdzielnię Pracy ‘Lumet’ w Poznaniu i eksperymentalną hutę szkła artystycznego przy Instytucie Szkła i Ceramiki w Krakowie, a kończąc na Hucie Szkła ‘Tarnowiec’ w Tarnowcu. Miejsca, z którymi wiązał się ten artysta, szybko stawały się wiodącymi ośrodkami wzornictwa, produkowane w nich wyroby zdobywały uznanie krytyki artystycznej, ale – co równie ważne – w czasach PRL-u cieszyły się niesłabnącym zainteresowaniem klientów oraz koneserów szkła, bo wzbogacały te siermiężne, dość szare czasy w bogactwo wyszukanych, nasyconych barw i zaskakiwały swą formalną inwencją”.

dr hab. Piotr Oszczanowski

 

print