Krystyna Gay-Kutschenreiter, Z cyklu „Klatki/wyzwolenie”, 2006

Misternie splątane, kruche i delikatne ceramiczne pędy gubiące się gdzieś w zakamuflowanym wewnętrznym rdzeniu. Ażurowa bryła przypominająca koronę nieznanego krzewu. I wieńczący te organiczną formę maleńki ptaszek.

To nowy obiekt w zbiorach Działu Ceramiki i Szkła Współczesnego – rzeźba Krystyny Gay-Kutschenreiter, ceramiczki od lat związanej z Bolesławcem, centrum znanym wszystkim miłośnikom designu wytwórczości kamionkowych naczyń zdobionych stempelkowymi wzorami.

Fot. A.. Podstawka

Krystyna Gay-Kutschenreiter nie zajmuje się jednak projektowaniem wzorów przemysłowych, choć przez 30 lat kształciła przyszłych adeptów ceramicznego rzemiosła w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Bolesławcu. Jest absolwentką wrocławskiej ASP, którą ukończyła w 1961 r. w pracowni Rudolfa Krzywca. Ceramiczne tworzywo fascynowało ją od początku jako materiał rzeźbiarski, plastyczny i posłuszny zdecydowanie bardziej niż kamień czy metal.

Artystka stworzyła własny, rozpoznawalny styl, którego jedną z charakterystycznych cech jest skłonność do konstruowania form operujących ażurami, prześwitami, gdzie ceramiczne tworzywo, barwa i przenikające bryłę światło i powietrze dopełniają się nawzajem.

Źródłem inspiracji jest natura oszałamiająca bogactwem kształtów i zmiennością form. Prace Krystyny Gay-Kutschenreiter to miniaturowe drzewa o rozwichrzonych koronach czy skomplikowane siatkowate struktury przypominające pajęcze sieci, plątaninę podwodnych roślin czy misterne ptasie gniazda.

Niebawem tę nowo nabytą ceramiczną rzeźbę z cyklu „Klatki/wyzwolenie” będzie można podziwiać na stałej ekspozycji „Cudo–Twórcy”.

dr Barbara Banaś, Dział Ceramiki i Szkła MNWr

■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸
 

print