Kobieta z japońską parasolką

Obok tego obrazu nie można przejść obojętnie, namalowała go jedna z najwybitniejszych malarek polskich, Olga Boznańska (1865–1940).

Czerwień sukni i kapelusza oraz orientalna parasolka przyciągają wzrok. Mocno kontrastują z jasnym krajobrazem za oknem i przygaszonymi barwami, jakimi artystka namalowała wnętrze swojej monachijskiej pracowni.

Elegancka dama w czerwieniach siedzi na parapecie otwartego okna. Czy właśnie zamierzała wyjść na przechadzkę? A może w tak pogodny dzień sięgnęła po ochronę przed słońcem? Japońska parasolka w czasach Boznańskiej była niezwykle modnym dodatkiem do damskiego stroju, świadczącym o fascynacji kulturą i sztuką Dalekiego Wschodu.

Przez lata obraz uchodził za autoportret artystki. Ostatnimi czasy wśród znawców twórczości Boznańskiej pojawiły się jednak wątpliwości, czy aby na pewno jest to portret własny malarki.

Olga Boznańska specjalizowała się w malarstwie portretowym. Potrafiła na obrazach uchwycić cechy charakteru modela. Z domniemanego autoportretu spogląda na widza kobieta dumna, intrygująca, wrażliwa na barwy i ich niuanse. Jej postać jest silnym akcentem kolorystycznym obrazu – tak jak silną indywidualnością na tle sztuki polskiej była twórczość Boznańskiej.

Artystka urodziła się w Krakowie w 1865 r. Pierwszych lekcji rysunku udzielała jej mama. Jako kobieta nie miała wstępu do Akademii Sztuk Pięknych, kształciła się więc na prywatnych kursach. W 1886 r. wyjechała do Monachium, by kontynuować naukę. Po kilku latach, czując moc swojego talentu i rezultaty wytężonej pracy, zrezygnowała z pomocy nauczycieli i wynajęła własną pracownię.

W 1898 r. przeprowadziła się do Paryża, gdzie mieszkała i tworzyła do końca życia. Sztuce poświęciła się bez reszty, nigdy nie wyszła za mąż, a kiedy dostała propozycję objęcia katedry malarstwa na wydziale kobiet w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, odrzuciła ją, twierdząc, że jej własny rozwój malarski jest dla niej najważniejszy.

Barbara Przerwa na podstawie katalogu Ewy Houszki i Piotra Łukaszewicza
Malarstwo polskie od baroku do modernizmu, Wrocław 2013

Olga Boznańska, Kobieta z japońską parasolką / Autoportret z japońską parasolką, 1892

#zoom_na_muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸

 

print