Opis do wystawy „Szaleństwo rokoka! Fascynacja rokokiem na Śląsku (XVIII–XXI w.)” prezentowanej w Pawilonie Czterech Kopuł [14.07.2023–14.01.2024]
Fascynacja festynami weneckimi i związana z nią moda na maski dotarła na Śląsk już pod koniec XVII wieku. Z maską na twarzy można było wkroczyć w inny świat, w którym nie obowiązywały codzienne zasady.
Przebranie dostarczyło anonimowości, co pozwalało na pewną swobodę, dlatego też w pewnym momencie zakazywano masek. Dokument cesarza z 5 lutego 1727 r. zezwalał na uciechy karnawałowe i muzykę wyłącznie w prywatnych domach. Ostro zabraniał publicznego noszenia masek oraz wszelkich przebrań w karnawale.
Jednak moda na wenecki karnawał okazała się silniejsza. Organizowano publiczne bale maskowe, czyli reduty, pod różnymi nazwami. Drukowane zaproszenia zachęcały do przyjścia na „Festino”, „Conversation”, czy po prostu bal masque.
Rodzaj noszonych przebrań możemy zobaczyć w „Portrecie Rudolfa Bögela” z ok. 1725 roku nieznanego autora. Chłopiec ubrany jest w kaftan, przewiązany miękkim, skręconym pasem, futrzana burka na ramionach oraz szabla przy boku. Ubiór ten bez wątpienia nie jest ubiorem codziennym, lecz przebraniem, służącym pewnie do zabaw militarnych.
■ Więcej opisów ➸
Program Kultura Dostępna 2023 dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego