David Bailly, Portret księcia Janusza Radziwiłła, ok. 1632

Dzieło ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Tytuł: Portret księcia Janusza Radziwiłła
Autor: David Bailly
Data powstania: ok. 1632
Technika: olej na płótnie
Wymiary: 202 cm wysokości, 114,7 cm szerokości
Kierunek/styl: barok

W centrum obrazu postać młodego księcia Janusza Radziwiłła, ukazana w całości. Sportretowany na czarnym tle zwrócony jest lekko w prawą stronę, a jego lewa noga nieznacznie wysunięta na bok stoi na drewnianej podłodze, której jasnobrązowe deski przy dolnej krawędzi dzieła są wyraźnie rozświetlone. Widoczne są w nich układy słojów i sęków drewna. Twarz księcia ukazana jest pod kątem i skierowana ku prawej krawędzi obrazu. Wyraźnie zaznacza się w niej długi, zaokrąglony na końcu nos oraz dość duże szeroko otwarte oczy patrzące na widza. Usta są pełne o czerwonej barwie. Gładka twarz portretowanego pozbawiona jest całkowicie zarostu. U podstawy brody wyraźne zagłębienie. Lekko kręcone włosy księcia przysłaniają jego czoło i uszy. Sięgają do ramion i są koloru ciemny blond. W lewej dłoni książę trzyma białą rękawiczkę z delikatnej skóry. Zaś prawą, odzianą w białą rękawiczkę dłoń wspiera na drewnianej lasce spacerowej.
Postać ma na sobie niezwykle kosztowny strój. Składa się on ze srebrzystego wamsa, czyli rodzaju krótkiego kaftana o ostro wyciętych z przodu połach, których końce tworzą szpice. Wams uszyty jest z brokatu i obficie przetykany srebrną i złotą nicią. Zapinany gęsto osadzonymi srebrzystymi guzikami. Nad jednym z nich znajduje się złocista ozdobna kokarda. Rękawy kaftana posiadają liczne rozcięcia. Spod nich wystaje materiał białej koszuli. Mankiety rękawów koszuli ozdabiają misterne koronki ułożone dwuwarstwowo wokół nadgarstków. Książę nosi szeroki płaski kołnierz nakładany na ramiona. Przez prawą pierś portretowanego przewieszona jest złocista szarfa.
U lewego boku księcia znajduje się ozdobna rękojeść jego szpady. Kończące się pod kolanami spodnie uszyte są z tego samego materiału co wams. Ich nogawki ozdobione zostały po zewnętrznej stronie koronkowymi szerokimi taśmami i marszczoną atłasową tkaniną. Łydki okrywają jedwabne jasnoszare pończochy zmarszczone na dole. Portretowany nosi czarne skórzane trzewiki na wysokim, szerokim obcasie. Mają one ścięte kwadratowe noski i w podbiciu ozdobione są dużymi okrągłymi rozetami z białych falbanek i koronek przetykanych perłami.
Książę swą lewą ręką odsuniętą od ciała opiera się o blat prostokątnego stołu zwróconego jednym rogiem do widza. Stół nakryty jest ciemnoczerwoną aksamitną materią. Leży na nim widoczny we fragmencie wysoki kapelusz ozdobiony strusimi piórami.
Janusz Radziwiłł prezentuje się nader dostojnie zgodnie z konwencją wczesnobarokowego malarstwa dworskiego.

■ Więcej opisów ➸

 


Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego      Kultura Dostępna

„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”

 

print