Arkadiusz Podstawka „Camera obscura”

Najbardziej prymitywne urządzenie do obrazowania rzeczywistości, które zostało stworzone przez naturę, a ujarzmione i umiejętnie wykorzystywane przez człowieka…

Stało się prekursorem późniejszych aparatów fotograficznych, kamer filmowych i oczywiście co za tym idzie współczesnych cyfrowych urządzeń rejestracji obrazu. Dało możliwość obserwacji nieba i ruchu planet, gwiazd i Księżyca starożytnym naukowcom.

Fot. A. Podstawka

Camera obscura w swojej prostocie wykorzystuje układ optyczny w postaci otworu w ściance przeciwległej powstawaniu obrazu. Obraz powstaje pozorny, odwrócony, płaski. Kąt widzenia zależny jest od odległości otworu od płaszczyzny obrazowania i jego średnicy. Im większa odległość, tym ten kąt jest mniejszy. Wzór na wielkość otworu (D) to pierwiastek kwadratowy z iloczynu odległości otworu od ścianki (f) i długości fali światła (L) pomnożony przez 1,9.

Arkadiusz Podstawka, kierownik Pracowni Fotograficznej MNWr

O autorze
Arkadiusz Podstawka – absolwent Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego, kierunek Malarstwo, specjalizacja Fotografia (dyplom z malarstwa „Amorficzne harmonie dźwięku” u prof. J. Gawrona, oraz z fotografii „Powidoki miejskie” u dr L. Krutulskiego) oraz Wyższego Studium Fotografii w Jeleniej Górze (dyplom „Między Sacrum a Profanum” u Wojciecha Zawadzkiego). Od 1996 roku pracuje w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, gdzie prowadzi pracownię fotograficzną. Swoje autorskie fotografie wykonuje własnej konstrukcji aparatem otworkowym na błony cięte formatu 4 × 5 cala. Kopie barytowe wykonuje na materiale chamois w formie stykowej przy użyciu własnej technologii „zaświetlania” papieru, wykorzystując efektu Sabatiera (pseudosolaryzacja). Od 2002 roku realizuje projekt „Nowa Europa”, fotografując stolice miast europejskich, w specyficzny sposób oddając subiektywne odczucia na temat nowej rzeczywistości wspólnotowej.

Zrealizowane wystawy:
1996 – „Rudawy Janowickie” – IX Biennale Fotografii Górskiej, BWA Jelenia Góra
1998 – „In status nascendi” – Konfrontacje Fotograficzne, Gorzów
2004 – „Jazz w obiektywie” – Klub „U ojca”, Zielona Góra
2005 – „Wien” – I OFFO (Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej)
2006 – „Przyjaciele Pana L.” – Galeria PAKT, Szczawno Zdrój
2006 – „Szczawno Zdrój” – Galeria PAKT, Szczawno Zdrój
2007 – „Wałbrzych – miasto niewidzialne” – Miejska Biblioteka Publiczna, Wałbrzych
2007 – „Wałbrzych – miasto niewidzialne” – II OFFO (Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej)
2008 – „Góry Stołowe” – XV Biennale Fotografii Górskiej, Jelenia Góra
2008 – „Wałbrzych – miasto niewidzialne” | „Nasi mistrzowie obiektywu” – Muzeum Etnograficzne, Wrocław
2009 – „Luxembourg” – III OFFO (Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej)
2010 – „Luxembourg” – Pinhole Festival Iserlohn, Iserlohn (Niemcy; główna nagroda publiczności)
2011 – „Oslo” – III OFFO (Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej)
2011 – „Budapest” – IV OFFO (Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej)
2015 – „Praha” – VI OFFO (Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej)
2017 – „Stockholm” – VII OFFO (Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej)
2019 – „Kopenhag” – VIII OFFO (Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej)

 

print