Wykład Roberta Bartkowskiego w ramach cyklu „Mój Śląsk. Fascynacje”
Bursztyn bałtycki, którego piękno i niezwykłość od tysięcy lat budziły w człowieku najszlachetniejsze uczucia, sprawiał również niepohamowaną chęć jego posiadania. Nazwany Złotem Północy, przybierał różne formy artystyczne. Od naturalnej – znanej z amuletów czy naszyjników, po bardziej wyrafinowaną, powstałą już w starożytności, lecz rozwiniętą w czasach średniowiecznych i nowożytnych pracowniach paternostermacherów Gdańska, Królewca czy Słupska – przyczyniających się do wędrówki bursztynu po świecie. Początkowo przechowywany w książęcych skarbcach, włoskich studiolo czy cesarskich wunder- i kunstkamerach, w XIX w. pozwolił ów kunszt rzemiosła bursztynniczego udostępnić zwiedzającym powstających wtedy prywatnych i państwowych muzeów. W przedwojennym Breslau w dawnym Śląskim Muzeum Rzemiosła Artystycznego i Starożytności (Schlesisches Museum für Kunstgewerbe und Altertümer) znajdowała się „kolekcja” dwunastu różnorodnych bursztynowych cymeliów datowanych od XVI do XVIII w. Skąd obecność tych rzadkich w świecie i nie związanych ze Śląskiem poprzez materię wykonania bursztynowych dzieł sztuki we Wrocławiu? Jakie były losy poszczególnych obiektów i historia samej „kolekcji”? Jaką wartość prezentuje, jak udało się ją odkryć i jaka przyszłość ją czeka? Na te i inne pytania postara się odpowiedzieć prelegent – historyk sztuki naukowo zajmujący się dawnym rzemiosłem artystycznym, w tym zabytkami i kolekcjami rzemiosła bursztynniczego.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu, spotkanie w sali audiowizualnej (s. 116), wstęp wolny.
■ Wydarzenia edukacyjne ➸
■ Fotorelacje edukacyjne ➸