Bertha Wegmann, autorka Lata

Bertha Wegmann (1847–1926), autorka obrazu Lato przekazanego niedawno do Muzeum Narodowego we Wrocławiu, to jedna z najwybitniejszych duńskich artystek przełomu XIX i XX w.

Pierwsza kobieta przyjęta do Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuki (1887) i pierwsza, która otrzymała złoty medal Ingenio et Arti od króla duńskiego Christiana IX. W 1881 r. zdobyła Złoty Medal na Salonie Paryskim.

Za życia uznawana za wybitną portrecistkę i jedną z najlepszych malarek rodzajowych swoich czasów. Nigdy jednak nie została w pełni przyjęta przez duński establishment i przez całe życie pozostała outsiderką kopenhaskiego życia artystycznego.

Obecnie po okresie zapomnienia, a nawet trwającego jeszcze do lat 50.–60. XX w. świadomego wykluczenia jej z duńskiej historii sztuki, przywraca się jej twórczość publiczności, określa mianem „genialnej artystki i wybitnej sufrażystki”.

Powodem wzmożonego zainteresowania artystką są także jej świadome decyzje życiowe i działania na rzecz praw kobiet. Długi, bo trwający do śmierci w 1926 r., związek Berthy Wegmann z poznaną w 1892 r., urodzoną na Śląsku pisarką i malarką Toni Möller (1864–1947) był powszechnie uważany za skrajną oryginalność i przejaw artystycznej cyganerii. Przyciągał uwagę otoczenia, choć nie dezaprobatę, a ona sama wykorzystywała swoją pozycję publiczną i finansową oraz życiową niezależność do wypowiadania się na temat praw kobiet, ich emancypacji oraz poszanowania wszelkiego typu ich postaw i decyzji życiowych.

Fot. domena publiczna

Obraz Lato najprawdopodobniej został namalowany na terenie obecnego województwa dolnośląskiego, a konkretnie ziemi kłodzkiej. Bertha Wegmann już od lat 80., a coraz częściej od końca XIX w., do co najmniej 1909 r. przebywała, często też dłużej pomieszkiwała, a wreszcie przez 5 lat mieszkała na stałe w Międzygórzu. Tu miała swoją pracownię malarską i bliski krąg przyjaciół. Zatem istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że dzieło przedstawia kobietę i krajobraz z tego konkretnego terenu, który określany był mianem sudeckiego Tyrolu.

Międzygórze w czasie, kiedy przybywała tam Wegmann, było jednym z najmodniejszych uzdrowisk przedwojennych Niemiec, tłumnie odwiedzanym przez turystów i kuracjuszy. Tutaj na przykład żył i pracował wybitny historyk sztuki i profesor Uniwersytetu Wrocławskiego Richard Muther, tworzyli Oskar Moll oraz Herbert Blaschke.

Dyrektor MNWr Piotr Oszczanowski

■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸

 

print