Balet Diagilewa

Na wystawie „Wiwat Muzeum!” oglądać można prace na co dzień niedostępne dla zwiedzających. W cyklu „Wybór kuratora” autorzy tej ekspozycji opisują wybrane przez siebie dzieła. Iwona Gołaj z Działu Edukacji w Pawilonie Czterech Kopuł przedstawia obraz Jerzego Janischa Balet Diagilewa (1956).

„Praca Janischa prezentowana jest na wystawie czasowej w sali nazwanej Czas zatrzymany. Artyści potrafią zatrzymać czas na wiele sposobów. Tutaj malarz pochwycił, a właściwie wstrzymał i unieruchomił w swym dziele wirujące tancerki.

Fot. W. Rogowicz

Temat obrazu nawiązuje do sławnego zespołu baletowego założonego w 1907 r. przez Siergieja Diagilewa. Ich spektakle, które można było oglądać regularnie w paryskim Théâtre Mogador, były przedmiotem nieustannego zachwytu przede wszystkim bohemy artystycznej Montparnassu. Przy swoich realizacjach Diagilew współpracował z najważniejszymi twórcami epoki. I tak na przykład w 1917 r. Pablo Picasso – ojciec sztuki nowoczesnej – zaprojektował dekoracje i kostiumy do baletu Parada Jeana Cocteau.

Prezentowany obraz – choć namalowany wiele lat po triumfach tego baletu (zespół istniał do 1929 roku) – jest nie tylko kolejną egzemplifikacją tej fascynacji, ale również swoistym powrotem autora do czasów młodości. Jerzy Janisch (1901–1962) był bowiem współzałożycielem działającej w okresie międzywojennym we Lwowie grupy Artes. Większość członków tego stowarzyszenia interesowało się nadrealizmem. W Balecie Diagilewa malarz także posługuje się surrealistycznymi środkami wyrazu”.

Iwona Gołaj, Dział Edukacji w Pawilonie Czterech Kopuł Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu

■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸
 

print