Agnolo Bronzino „Madonna z Dzieciątkiem”, ok. 1530

Dzieło ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Agnolo Bronzino „Madonna z Dzieciątkiem”, ok. 1530
Tempera na płótnie, wymiary 131 × 91,4 cm
Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Pionowa kompozycja oparta na trójkącie, z trzema postaciami – Madonny, Dzieciątka i Jana Chrzciciela.
Głowa Madonny sięga górnej krawędzi, a ramiona oraz znajdujące się przy nich dzieci uzupełniają figurę do dolnych rogów.
Dominanta barw brązowych i różowych z płynnie malowanymi światłocieniami.

Madonna pośrodku obrazu to młoda, smukła kobieta, głowa delikatnie pochylona ku lewemu barkowi. Spod beżowego rąbka opadającego na ramiona i piersi wystają rozdzielone nad czołem rude włosy. Twarz owalna, spokojna, rozjaśnione, wypukłe powieki. Ciemnobrązowe rzęsy roztartą smugą przesłaniają oczy. Wzrok w dół, prosty nos, małe usta o mięsistej dolnej wardze, ostry podbródek rzucający beżowo-szary cień na szczupłą szyję.

Madonna ubrana w różową suknię, pod szyją niewielkie okrągłe wycięcie ozdobione riuszką, czyli przymarszczoną falbanką. Na dużej wypukłości prawej piersi suknia mocno rozjaśniona. Na biuście i brzuchu opada nieregularnymi, pionowymi fałdami, w załamaniach przyciemniona szarością i ciemniejszym różem.

Przy prawym boku Madonny, wspierając się nóżkami na udzie matki, niemal nagi Jezus. Ma krótkie rude włoski i pucułowatą buzię. Ciemnobrązowe oczy zwrócone na nieco starszego Jana Chrzciciela. Rumiane policzki, pulchne ciałko. Madonna obejmuje syna w pasie, częściowo przesłaniając jego wydatny brzuszek dłonią. Zwieszająca się spod niej zielona tkanina opada wzdłuż prawej nóżki Jezusa.

Druga dłoń Marii blisko ciała. W ręce mały modlitewnik. Madonna palcami przytrzymuje otwarte strony. Pod jej smukłą, piękną dłonią główka Jana Chrzciciela. Przedstawiony lewym bokiem siedzi przy prawej krawędzi. To około dwu-trzyletnie dziecko o krótkich, jaskrawo rudych włoskach i mocno zarumienionych policzkach. Twarz zwrócona na wprost. Rysy podobne do Jezusa. Nagie ciało umięśnione niczym u młodzieńca, ale ukazany bokiem brzuszek z dziecięcym tłuszczykiem. Światło podkreśla budowę mięśni.

W dłoniach przed sobą trzyma białą wstęgę z częściowo czytelnym napisem Ecce Agnus Dei. Widoczne tylko Ecce Agn. Z prawego barku, otulając plecy, luźno opada wielbłądzia skóra. Na lewym biodrze związana w supeł.

Po bokach ramion Madonny brązowa tkanina. Rozciągając się ku dołowi na całą szerokość obrazu, tworzy tło dla postaci dzieci. Wyżej kontrastujące ze świetlistą postacią Marii prawie brunatne drzewa z prześwitami ciemnej zieleni, bez detali. Po prawej w tle niewyraźne, rozmazane wzgórza oraz zaróżowione niebo z pomarańczowymi smugami.

■ Więcej opisów ➸


Audiodeskrypcja zrealizowana w ramach projektu „Bliżej muzeum” 2024

 

print