Tytuł dzieła: Rządy Królowej
Autor: Bernard Picart według Petera Paula Rubensa, za Jeanem Marciem Nattierem
Miejsce powstania: Paryż, Francja
Rok powstania: 1707
Technika: miedzioryt z akwafortą
Tworzywo: papier
Wymiary: odcisk płyty 500 × 835 mm, arkusz 633 × 928 mm
Kompozycja Rządy Królowej to rozbudowana alegoria polityczna i mitologiczna, przedstawiona w technice graficznej z ogromnym rozmachem. Na pierwszym planie widać nagie i półnagie postaci mitologiczne, rozgrywające scenę symbolizującą triumf rozumu, harmonii i pokoju nad chaosem i brutalnością. Centralna część przedstawienia skupia się na młodej kobiecie w koronie, uosabiającej królową lub władzę monarszą – otoczoną alegorycznymi postaciami reprezentującymi cnoty, rozum i siły sprawcze państwa.
Po lewej stronie dzieła widzimy dynamiczne sylwetki postaci walczących, odzianych w zbroje lub nago, co może symbolizować siły wrogie ładowi społecznemu i królewskiemu porządkowi. Po prawej natomiast panuje większy spokój – postacie z atrybutami władzy, mądrości i dobrobytu siedzą na obłokach, przywołując atmosferę boskiego porządku i opieki.
Nad sceną rozpościera się niebo, z promieniami światła symbolicznie padającymi na królową. Całość otoczona jest gęstym tłem, z wyraźnym kontrastem światła i cienia – typowym dla stylu Rubensa, który tu stanowi inspirację ikonograficzną i kompozycyjną.
Grafika powstała w 1707 roku w Paryżu, w epoce Ludwika XIV, w czasie, gdy sztuka służyła manifestowaniu potęgi monarchii absolutnej. Dzieło Bernarda Picarta wykonane zostało na podstawie rysunku Jeana Marca Nattiera, który z kolei inspirował się obrazami Petera Paula Rubensa – mistrza baroku flamandzkiego, znanego z monumentalnych alegorii i dzieł gloryfikujących władców.
Praca ta miała charakter propagandowy – stanowiła wizualną pochwałę panowania królowej, ukazując ją jako opiekunkę ładu, sprawiedliwości i dobrobytu. Alegorie takie były popularne na dworach europejskich, zwłaszcza francuskim, gdzie łączono klasyczną mitologię z aktualnymi wydarzeniami politycznymi, tworząc wyszukane wizualne metafory legitymizacji.
Praca prezentowana na wystawie czasowej „Rubens na Śląsku”
Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 31.05–30.11.2025
Więcej opisów ➸