Puchar dekoracyjny z portretem Petera Paula Rubensa, ok. 1885

↡ POSŁUCHAJ

 

Tytuł dzieła: Puchar dekoracyjny z portretem Petera Paula Rubensa
Autor dekoracji: Oskar Jummel (przypuszczalnie)
Wytwórnia szkła: Fabryka Fritza Heckerta w Piechowicach (Petersdorf), szkło wykonane w Hucie Józefiny w Szklarskiej Porębie
Czas powstania: ok. 1885
Technika: szkło barwione w masie, formowane hutniczo, dekorowane farbami szkliwnymi i złotem
Wysokość: 23 cm

Puchar dekoracyjny o wysokości 23 centymetrów wykonany jest ze szkła barwionego w masie na intensywny ciemny odcień – najprawdopodobniej rubinowy lub szmaragdowy, co typowe dla produkcji luksusowych wyrobów szklanych z końca XIX wieku. Ciało pucharu zostało uformowane hutniczo, nadając mu klasyczną, elegancką sylwetkę kielicha na wysokiej, smukłej nodze osadzonej na okrągłej stopie.

Dekoracja malarska wykonana szkliwami i złotem pokrywa zarówno czarę, jak i nodus pucharu. Na jego powierzchni pojawiają się motywy ornamentalne – finezyjne girlandy, liście akantu oraz dekoracyjne bordiury – charakterystyczne dla estetyki historyzmu, łączącej elementy klasyczne z neorenesansową ozdobnością. Złocenia nadają obiektowi dodatkowego prestiżu, podkreślając jego status jako przedmiotu luksusowego.

W centralnej części motywu ornamentalnego znajduje się portret Petera Paula Rubensa. Wizerunek powtórzony za najsłynniejszym przedstawieniem malarza, odbitym w technice miedziorytu przez Paula Pontiusa. Mężczyzna ukazany prawym półprofilem, z ciemnym bujnym zrostem w postaci brody i wąsów. Wzrok skierowany w stronę odbiorcy. Na głowie czarny kapelusz z szerokim rondem.

Puchar pochodzi z renomowanej śląskiej manufaktury szkła artystycznego prowadzonej przez Fritza Heckerta w Piechowicach – jednej z najważniejszych europejskich hut szkła artystycznego końca XIX wieku. Produkty Heckerta słynęły z najwyższej jakości wykonania, innowacyjnych form oraz wyrafinowanej dekoracji, często projektowanej przez znanych artystów. Przypisanie projektu Oskarowi Jummelowi, aktywnemu twórcy dekoracji szkła tej epoki, sugeruje wysoki poziom artystyczny dzieła.

Pochodząca z Huty Józefiny masa szklana zapewniała doskonałe właściwości optyczne i kolorystyczne, które w połączeniu z artystyczną wizją Heckerta i jego zespołu, uczyniły z tej produkcji przykład najwyższych osiągnięć śląskiego szklarstwa końca XIX wieku.

Praca prezentowana na wystawie czasowej „Rubens na Śląsku”
Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 31.05–30.11.2025

Więcej opisów ➸

 

print