Wielka czwórka i inni. Ceramiczna rzeźba kameralna w PRL-u
[wystawa czasowa | II piętro]


15 października 2024 – 23 lutego 2025

Kuratorka wystawy: Barbara Banaś


Kameralna – choć składająca się aż z blisko 340 obiektów – wystawa prezentuje kolekcję porcelany Tomasza Dziewickiego.

Poświęcona jest jednemu z najbardziej interesujących wzorniczych fenomenów przełomu lat 50. i 60. XX w. w Polsce. Zaistniał on dzięki programowi realizowanemu przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, którego jednym z zadań było przygotowywanie nowych wzorów dla państwowych fabryk porcelany. Projektantom instytutu przyświecała idea reformy polskiego wnętrza mieszkalnego w duchu nowoczesności i wyrugowania – jak to określano – „mieszczańskiej tandety”.

Tytułowa „wielka czwórka” to artyści rzeźbiarze pracujący w Zakładzie Ceramiki i Szkła IWP, zatrudnieni tam u progu 1956 r. do tworzenia nowych wzorów rzeźby kameralnej, by wesprzeć produkcję w państwowych fabrykach porcelany. Zespół organizował Henryk Jędrasiak – absolwent wydziału rzeźby warszawskiej ASP, do którego dołączyli Lubomir Tomaszewski, Hanna Orthwein i Mieczysław Naruszewicz. Postawiono przed nimi zadanie opracowania nowej kolekcji porcelanowych figurek, które byłyby odpowiedzią na współczesne oczekiwania estetyczne, obiektami o randze małych dzieł sztuki dostępnych dla każdego odbiorcy. W ciągu kilku lat (1956–1965) artyści stworzyli szereg propozycji, które trafiły do produkcji do wszystkich polskich fabryk porcelany, od Ćmielowa po Wałbrzych.

Moda wzbudzona przez projektantów IWP sprawiła, że dyrekcje poszczególnych zakładów oczekiwały, by zatrudnieni w ośrodkach wzorcujących plastycy przygotowywali własne wzory. Na wystawie można będzie zobaczyć oprócz dzieł „wielkiej czwórki” także figurki zaprojektowane przez Henryka Barana, Pawła Karaska, Stanisława Olszamowskiego, Erykę Trzewik-Drost i Zbigniewę Śliwowską-Wawrzyniak.

Realizacja: Sabin Kluszczyński

Prezentowaną kolekcję Tomasza Dziewickiego uzupełniają obiekty ze zbiorów muzealnych. Dziewicki rozpoczynał swoją kolekcjonerską przygodę jako niewiele wiedzący o polskiej porcelanie laik, a rzeźbą kameralną zainteresował się z sentymentu. Pierwsza dostrzeżona na niedzielnym targu staroci figurka spodobała mu się nie tylko jako porcelanowy bibelot o interesującym kształcie, ale także dlatego, że przypomniała mu podobny przedmiot zdobiący regał w rodzinnym domu. Dziś jego kolekcja licząca ponad 350 obiektów jest reprezentatywnym zbiorem dokumentującym większość powstałych wówczas rzeźb.

Prezentacja w Muzeum Narodowym we Wrocławiu wzbogacona została przez kilka niezwykle cennych obiektów pochodzących ze zbiorów muzealnych. Z Muzeum Narodowego w Warszawie wypożyczone zostały eksponaty, które trafiły tam w 1979 r. bezpośrednio z wzorcowni IWP. Jak mówi kuratorka wystawy dr Barbara Banaś: „Do tych najrzadszych należą dwie figurki Lubomira Tomaszewskiego JakSęp z 1960 r. Obie powstały jedynie jako prototypy – podobnie jak Ryba płaszczka Henryka Jędrasiaka. Z wzorów autorstwa Hanny Orthwein pokazujemy figurkę przedstawiającą morsa, a z wzorów firmowanych przez Mieczysława Naruszewicza Czajkę, która choć trafiła do produkcji fabrycznej, to jest jedną z bardzo rzadko spotykanych figurek”.

↡ Fotorelacja z konferencji prasowej oraz wernisażu

Fot. Arkadiusz Podstawka

↡ Wybrane wydarzenia towarzyszące wystawie

Oprowadzania kuratorskie
❧ 19.10, 16.11, 7.12, 11.01, 25.01, g. 13:00
[wstęp z biletem na wystawę czasową, obowiązują zapisy]

❧ 26.10, g. 13:00 oprowadzanie integracyjne z tłumaczeniem PJM
[wstęp z biletem na wystawę czasową, Głusi – wstęp z biletem w cenie 3 zł, obowiązują zapisy]

Wykłady
❧ 9.11, g. 12:00 — Nie tylko „Krokus” i „Goplana”. O Wincentym Potackim, nestorze ćmielowskich projektantów
prowadzenie: dr Bożena Kostuch

❧ 7.12, g. 12:00 — Polskie figurki porcelanowe kontra reszta świata, czyli o „new lookowych”
klimatach we wzornictwie; prowadzenie: dr Barbara Banaś

❧ 1.02, g. 12:00 — Karolina * Krzysztof * Wałbrzych. Porcelana z Dolnego Śląska
prowadzenie: Tomasz Nochowicz (Muzeum Porcelany w Wałbrzychu)

[na wszystkie wykłady wstęp wolny]

Zajęcia weekendowe dla dzieci i młodzieży
❧ 23.11, g. 11:00 — Zastygłe w porcelanie – zajęcia plastyczne dla dzieci w wieku 6–12 lat
prowadzenie: Karolina Rzepka

❧ 14.12, g. 11:00 — Świat w barwnym reliefie – zajęcia plastyczne dla dzieci w wieku 6–12 lat
prowadzenie: Grzegorz Wojturski

❧ 11.01, g. 11:00 — Maluchy w składzie porcelany – zajęcia dla dzieci w wieku 3–5 lat
prowadzenie: Sławomir Ortyl

❧ 1.02, g. 11:00 — Gliniane zwierzęta jak żywe – zajęcia plastyczne dla dzieci i młodzieży
w wieku 8–15 lat, prowadzenie: Michał Pieczka

[wstęp z biletem w cenie 10 zł, obowiązują zapisy]

Lekcje i warsztaty dla grup zorganizowanych
❧ Mój miniaturowy ogród zoologiczny – lekcja dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
❧ W kręgu designu wyrobów porcelanowych w czasach PRL-u – lekcja dla młodzieży szkolnej

↡ Przygotowania do wystawy

Fot. Wojciech Rogowicz

■ Magdalena Talik [wroclaw.pl] o wystawie ➸
■ O wystawie z jej kuratorką rozmawia Maciej Przestalski – PR Wrocław (11.12.2024) ➸

 

print