23 lutego – 15 maja 2016
Kurator wystawy: Anna Chmielarz
Prezentacja twórczości wrocławskiego malarza, autora winiety „Wieczoru Wrocławia” oraz szaty graficznej „Odry”, dla którego największą inspiracją była natura. Zaliczany do kolorystów, łączony z szerokim nurtem abstrakcji surrealistycznej, sam siebie nazywał naturalistą. Pokazanych zostanie kilkadziesiąt prac, w tym obrazy i akwarele przekazane do zbiorów Muzeum przez rodzinę zmarłego artysty.
W 2014 r. żona Zbigniewa Paluszaka przekazała do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu dziewięć obrazów męża z lat 1970-2012 oraz pięć akwarel z lat 1968-1997, powiększając w ten sposób dotychczasową kolekcję jego prac. Tym samym pojawiła się okazja, by przypomnieć twórczość tego ważnego dla wrocławskiego środowiska artysty, którego prace po raz ostatnio prezentowano w Muzeum Narodowym we Wrocławiu na wystawie indywidualnej w 1977 r.
Zbigniewa Paluszaka zaliczano do kolorystów, ale równie ważna w jego malarstwie była budująca formy kreska, precyzja konstrukcji i doskonałe opanowanie technologii tworzywa, którym posługiwał się tak biegle jak nieliczni ze współczesnych mu artystów – uważa Anna Chmielarz, kuratorka wystawy.
Najważniejszą inspiracją była dla malarza natura, która przełożona na język sztuki znajdowała odzwierciedlenie w podejmowanych przez niego tematach cykli malarskich: „Drzewa”, „Spalona ziemia”, „Requiem dla drzewa”, „Requiem dla ptaka”.
W jednym z wywiadów mówił: Drzewo jest dla mnie jedynym tematem, do którego ciągle wracam. Inne cykle obrazów wyczerpywały się po kilku realizacjach, czasem po paru latach […]. Drzewo to nie tylko bogactwo form i barw w naturze, to również temat funkcjonujący w wielu kulturach i mitach, np. w chrześcijaństwie artyści bardzo często łączyli Matkę Boską z drzewem lipowym, natomiast według jednego z afrykańskich mitów, człowiek pochodzi od drzewa (Cyt. za: Zbigniew Paluszak. Requiem dla drzewa, Powiatowa Galeria Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim, marzec 2011).
Twórczość malarska przeplatała się u niego z graficzną. Należał do najlepszych grafików prasowych swego pokolenia. Był autorem winiety „Wieczoru Wrocławia”, twórcą szaty graficznej miesięcznika „Odra”, zaprojektował również logotyp słynnej Galerii „Pod Moną Lisa”.
Zbigniew Paluszak, malarz, pedagog i grafik prasowy, urodził się w 1931 r. w Ostrowie Wielkopolskim, zmarł w 2013 r. we Wrocławiu. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, uczeń kolorystów – Marii Dawskiej i Eugeniusza Gepperta. W 1961 r. dołączył do Szkoły Wrocławskiej (od 1967 r. Grupy Wrocławskiej) i szybko stał się jednym z najbardziej znaczących malarzy w tym środowisku. Od 1959 r. pełnił funkcję redaktora graficznego „Odry”. Artysta miał kilkanaście wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum Śląskiego w Katowicach.