W ramach przygotowań do przyszłorocznych wystaw kustoszki z Muzeum Narodowego we Wrocławiu odwiedziły Muzeum Śląskie w Görlitz.
Celem była kwerenda do wystawy poświęconej Cirillowi dell’Antonio i Szkole Snycerskiej w Cieplicach. Muzeum Śląskie w Görlitz posiada w swoich zbiorach sporo interesujących nas realizacji tego artysty, jego współpracowników i uczniów, także z okresu powojennego.
Fot. Magdalena Lorek
Cirillo dell’Antonio to wybitny rzeźbiarz, medalier i pedagog związany ze Śląskiem. Urodził się w znanym z tradycji snycerskich włoskim Tyrolu, kształcił w tamtejszych pracowniach rzemieślniczych i rzeźbiarskich, a w 1903 r. przyjął ofertę pracy w nowo otwartej Szkole Snycerskiej w Cieplicach. Po 1945 r. powrócił do rodzinnej Moeny, gdzie kontynuował pracę artystyczną i pedagogiczną.
W ramach kwerendy w Muzeum w Görlitz przejrzane również zostały dokumenty ze spuścizny Ericha Wiesego, jednego z kuratorów wystawy „Schlesische Malerei und Plastik des Mittelalters” (otwartej w Pawilonie Czterech Kopuł w 1926 r.) – w przyszłym roku w rocznicę tej prezentacji zaprezentowana zostanie wielka ekspozycja „Stulecie. W rocznicę wielkiej wystawy śląskiej sztuki średniowiecznej”.
Obejrzana również została wystawa stała i prezentowane na niej dzieła sztuki i rzemiosła artystycznego. Są one interesujące ze względu na kolejne planowane w roku 2026 wystawy: „Złotnictwo nowożytne śląskich kościołów pokoju” oraz „Marność i duma. Philipp Sauerland (1677–1762), barokowy malarz Gdańska i Wrocławia”. W zbiorach w Görlitz znajdują się bowiem: puszka na hostię autorstwa Georga Caesara z 1655 r. z Kościoła Pokoju w Świdnicy oraz wyjątkowy krzyż ołtarzowy z nieistniejącego Kościoła Pokoju w Głogowie (z lat 1702–1732, jego podstawę sprawił Johann Gottlob Clement), a wreszcie też rewelacyjna martwa natura (Vanitas) namalowana przez Philippa Sauerlanda w 1744 r.