„Asamblaż” Krzysztofa M. Bednarskiego, malowane meble, haftowane tkaniny, modne stroje z lat 40. i 80. XX w. czy „Sztandary” Władysława Hasiora. Do tych obiektów odniosą się uczestnicy warsztatów odbywających się w ramach cyklu „Potrójne życie materii”. W programie zajęcia z etnodizajnu, projektowania mody oraz dekoracji drewna.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu wraz z oddziałami – Muzeum Etnograficznym we Wrocławiu oraz Pawilonem Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej – w listopadzie proponuje zajęcia dla młodych projektantów i majsterkowiczów (w wieku 13–19 lat). Motywem przewodnim warsztatów będzie materia, a w szczególności drewno i tkanina. Uczestnicy zajęć najpierw zainspirują się dziełami z muzealnej kolekcji, a następnie przystąpią do stworzenia unikatowych obiektów inspirowanych dziełami sztuki.
Równie istotnym wątkiem zajęć będą tragiczne losy Polaków w czasie II wojny światowej i po jej zakończeniu (akcja przesiedleńcza ludności polskiej ze wschodnich rubieży Rzeczypospolitej na Dolny Śląsk i Pomorze, wyniki postanowień konferencji jałtańskiej, wojenne reminiscencje w sztuce współczesnej, moda z okresu II wojny światowej).
„Trudne czasy II wojny światowej i stanu wojennego zaowocowały niezwykłą kreatywnością krawców. Piętno tragicznych wydarzeń odbiło ślad również na ówczesnej modzie, ale jednocześnie wzmogło pomysłowość, a zdolności plastyczne i manualne były wysoko cenione. Garnitury męskie przerabiano na kostiumy damskie, szyto suknie z czaszy spadochronowych, a z rozplątanych jedwabnych linek od spadochronów dziergano bluzki” – mówi kierownik działu edukacji Muzeum Narodowego we Wrocławiu Grzegorz Wojturski. „Zapraszamy Państwa do tworzenia wspólnie z muzealnymi edukatorami, konserwatorami oraz projektantami z Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu”.
Miejsce:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Muzeum Etnograficzne we Wrocławiu
Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
Wstęp wolny, obowiązują zapisy (szczegóły poniżej)
PROGRAM
■ Muzeum Narodowe we Wrocławiu
10 i 19 listopada, godz. 10:00
Tkanina
Potencjał minionych wieków – warsztat projektanta mody
Prowadzenie: Nikola Łada (Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu)
Warsztaty zostaną zrealizowane w oparciu o wybrane eksponaty z działu moda na wystawie stałej „Cudo-Twórcy”. Szczególna uwaga zostanie poświęcona strojom z lat 40. i 80. XX w. Trudne czasy II wojny światowej i stanu wojennego zaowocowały niezwykłą kreatywnością krawców. Piętno tragicznych wydarzeń odbiło ślad i na ówczesnej modzie, ale jednocześnie wzmogło pomysłowość, a zdolności plastyczne i manualne były wysoko cenione. Garnitury męskie przerabiano na kostiumy damskie, szyto suknie z czaszy spadochronowych, a z rozplątanych, jedwabnych linek od spadochronów dziergano bluzki. Wyjątkowa w swoim stylu jest także malowana ręcznie sukienka z lat 80. XX w. W czasie spotkania uczestnicy zostaną zapoznani z kolekcją zabytkowych strojów, które będą bazą i natchnieniem do warsztatów plastycznych. Uczniowie poznają pracę projektanta mody oraz przyjrzą się współczesnym projektom, które były inspirowane historycznymi strojami. W części praktycznej stworzą własne tablice projektowe.
Zapisy: edukacja@mnwr.pl lub 71 372 51 48, wstęp wolny
10 i 19 listopada, godz. 10:00
Drewno
Tajemnice skrzyń cechowych – warsztaty dekoracji drewna
Prowadzenie: Grzegorz Wojturski
Warsztaty zostaną zrealizowane w oparciu o wybrane eksponaty zgromadzone na wystawie stałej „Cudo-Twórcy”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z kolekcją zabytkowych skrzyń cechowych wykonanych z różnych gatunków drewna i różnorodnie dekorowanych, pochodzących z czasu od XVI do I poł. XX w. Prowadzący przedstawi historię i znaczenie rzemiosła na Śląsku, a także funkcje oraz znaczenie skrzyń cechowych w kulturze miejscowych rzemieślników.
Uczniowie poznają tajniki pracy stolarza oraz typowe dekoracje dawnych skrzyń. W części praktycznej, za pomocą przygotowanych wcześniej różnobarwnych drewnianych fornirów, zaprojektują, wytną i przykleją do wieczek oraz ścianek drewnianych szkatułek (współczesnych miniaturowych skrzynek dla rzemieślników) własne dekoracje nawiązujące do wybranego rzemiosła.
Zapisy: edukacja@mnwr.pl lub 71 372 51 48, wstęp wolny
■ Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
23 listopada, godz. 10:15 i 30 listopada, godz. 12:00
Tkanina
Pochód Sztandarów
Prowadzenie: Iwona Gołaj
W eksponowanych w Pawilonie Czterech Kopuł „Sztandarach” Władysław Hasior wykorzystuje wątki ludowe, chrześcijańskie i martyrologiczne. Pospolitość, nietrwałość i marność sąsiaduje w nich z pompatycznością i wzniosłością. Ironiczna refleksja towarzyszy również formie dzieła – do wykonania jarmarcznych sztandarów użyto lichych, zużytych materiałów. W 1973 r. Władysław Hasior w miejscowości Łąck w okolicach Nowego Sącza zorganizował happening zatytułowany „Pochód Sztandarów”.
Wykorzystując kawałki różnych tkanin i kredy, za pomocą linijki i ekierki każdy uczestnik warsztatów wykona pracę symbolizującą najważniejszą dla niego wartość. Następnie uczniowie podzieleni na grupy połączą owe indywidualnie fragmenty we wspólne sztandary oddające ich system wartości.
Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl lub 71 712 71 81, wstęp wolny
23 listopada, godz. 10:15 i 30 listopada, godz. 12:00
Drewno
Dom mojego ojca
Prowadzenie: Agata Iżykowska-Uszczyk
Pamięć o okrucieństwie wojny i zbrodni Holocaustu żyje w sztuce artystów, którzy byli jej świadkami. Pobyt w obozie koncentracyjnym określił postawę artystyczną Józefa Szajny. W prezentowanej w Pawilonie Czterech Kopuł instalacji „Sylwetki” (1976–1979) za pomocą zmultiplikowanej fotografii artysta przywołuje postać rzeźbiarza Ludwika Pugeta, który zginął w Auschwitz. Echa wojny powracają w sztuce polskiej do dziś. Krzysztof M. Bednarski w swoich pracach „Ja, Bruno Szulc” (1982) oraz „Dom mojego ojca” (2003) podejmuje próbę ocalenia zbiorowej i indywidualnej pamięci, sięgając do osobistych wspomnień, prywatnych przedmiotów i symboli.
Wykorzystując gotowe krzesła, szary papier i taśmę klejącą uczestnicy warsztatów wspólnie stworzą performens odnoszący się do pamięci wojny.
Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl lub 71 712 71 81, wstęp wolny
■ Muzeum Etnograficzne we Wrocławiu
18 i 19 listopada, godz. 12:00
Drewno
Region wychodzi z szafy
Warsztaty z etnodizajnu prowadzony przez Joannę Zając, konserwatorkę zabytków oraz instruktorkę rzemiosła ludowego z Jeleniej Góry
Malowanie wzorów na drewnie inspirowanych motywami zaczerpniętymi ze zdobionych skrzyń i kufrów przywiezionych na Dolny Śląsk przez osadników po II wojnie światowej to główny cel przyświecający realizowanym w Muzeum Etnograficznym warsztatom dla uczniów. W muzealnej kolekcji znajduje się sporo malowanych mebli. Wiele z nich wraz z właścicielami przebyło długą drogę – podczas akcji przesiedleńczej np. skrzynie posagowe służyły do przewozu dorobku całego życia, zdjęć, dokumentów, książek. Jak takie przywiezione meble koegzystowały w nowym otoczeniu oraz jak oswajano sprzęty pozostawione przez ludność niemiecką na ziemiach zachodnich i północnych? W jaki sposób stawały się potem eksponatami muzealnymi? Spotkanie będzie okazją do poszukania odpowiedzi na te i inne pytania.
Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl lub 71 344 33 13, wstęp wolny
25 i 26 listopada, godz. 12:00
Tkanina
Druk na nowo
Warsztaty z etnodizajnu prowadzone przez Olgę Budzan i Martę Derejczyk
Odbijanie szablonów na płóciennych plecakach, komponowanie własnego wzoru inspirowanego haftami i detalami z dekoracyjnych klocków do drukowania tkanin – warsztaty będą okazją do snucia opowieści o tkaninach związanych z regionem dolnośląskim oraz historii wynikłych z powojennych zmian. Ubiór i tkaniny takie jak koce, obrusy, ręczniki od dawien dawna stanowiły ważny element dobytku człowieka. Po II wojnie światowej Dolny Śląsk stał się domem dla ludzi różnych wyznań i różnego pochodzenia. Wiele tradycyjnych strojów i tkanin w nowej rzeczywistości straciło dawne znaczenie. Wspólne spotkanie w Muzeum stanie się dla uczniów pretekstem do podjęcia próby stworzenia mozaiki z dawnych i nowych dolnośląskich motywów.
Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl lub 71 344 33 13, wstęp wolny
Cykl warsztatów „Potrójne życie materii” odbywa się w ramach programu historycznego „Historia: poszukaj” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022