19 grudnia 2021 – 28 sierpnia 2022
Fot. A. Podstawka
Kuratorki wystawy: dr Barbara Banaś i Iwona Dorota Bigos
(as. Małgorzata Micuła)
Totalna prezentacja dorobku artystycznego Magdaleny Abakanowicz, najbardziej znanej na świecie współczesnej polskiej artystki. Wystawione zostały wszystkie dzieła artystki znajdujące się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, które może pochwalić się największą i najbardziej reprezentatywną kolekcją jej prac.
Oprócz abakanów, rzeźb, grafik, obrazów obejrzeć można również materiały dokumentalne przedstawiające aktywność rzeźbiarki na przestrzeni kilku dekad w rozmaitych miejscach globu.
Abakanowicz – będąca w bliskiej relacji z naturą, wykorzystująca w sposób oryginalny naturalne tworzywa, takie jak włókna sizalowe, jutowe czy drewno – została zaprezentowana jako artystka skupiona na badaniu „kondycji ludzkiej”, która doskonale wpisuje się w aktualny w sztuce współczesnej sposób myślenia recyklingowego i proekologicznego.
Główną ekspozycję dopełnia wystawa edukacyjna, przygotowany został także bogaty program wydarzeń towarzyszących, takich jak oprowadzania po wystawie, wykłady, warsztaty, spektakle. Działania są skierowane do wszystkich grup wiekowych oraz do osób zagrożonych wykluczeniem.
We współpracy z fundacją Interaktywne Centrum Poznawcze Collect powstał projekt Abakanowicz 3D, dzięki któremu zdigitalizowane zostały 22 unikatowe rzeźby artystki i udostępnione na stronie internetowej abakanowicz3d.pl ➸ oraz w aplikacji AR. Odbiorcy mogą oglądać te prace w trzech wymiarach w dowolnie wybranej przez siebie przestrzeni.
■ Aplikacja AR ➸
■ Abakanowicz 3D ➸
■ Audiodeskrypcja ➸
■ Ścieżki edukacyjne ➸
Kolekcja dzieł Magdaleny Abakanowicz w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Muzeum Narodowe we Wrocławiu sprawuje pieczę nad dorobkiem artystycznym najwybitniejszej artystki polskiej XX w. Magdaleny Abakanowicz i może poszczycić się największą w świecie i najbardziej reprezentatywną kolekcją jej prac. W zbiorach Muzeum znajdują się 53 dzieła artystki, z których większość stanowią wieloelementowe zespoły prac (w sumie 393 obiekty). Wrocławskie zbiory dokumentują aktywność twórczą Abakanowicz niemal od momentu jej debiutu aż po dzieła realizowane w pierwszych latach XXI wieku. Do zespołu należą m.in. słynne wielkoformatowe kompozycje przestrzenne – abakany, jak i realizowane w kolejnych dekadach znakomite zespoły rzeźb figuralnych z cyklu Tłum, Plecy, Postacie siedzące, a także prace unikatowe, jak War Games czy Koło z liną.
Magdalena Abakanowicz [1930–2017]
Jedna z najwybitniejszych polskich artystek XX wieku, rzeźbiarka, autorka prac z zakresu tkaniny artystycznej. W latach 1949–1950 studiowała w PWSSP w Gdańsku, a następnie w ASP w Warszawie. Od połowy lat 60. XX w. tworzyła w tkaninie monumentalne kompozycje przestrzenne, nazwane abakanami, które pokazała po raz pierwszy na Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962 r. Abakany, opracowane jako kompozycje przestrzenne, na poły rzeźbiarskie, były przykładem nowatorskiego i oryginalnego wykorzystania tradycyjnego tworzywa. Od lat 70. artystka wykonywała duże zespoły figuralne i prace o strukturze organicznej z tkaniny utwardzanej żywicą, a także kompozycje z drewna, metalu i kamienia, m.in. serie: Alteracje, Plecy, Tłum, Embriologia, War Games.
Od połowy lat 60. XX w. twórczość Magdaleny Abakanowicz cieszyła się niezmiennie najwyższym uznaniem międzynarodowej krytyki. Po 2000 roku artystka podejmowała eksperymenty z nowym tworzywem, budując z metalowych płyt kompozycje z aluzjami do świata zwierząt (m.in. seria Ptaki). Zrealizowała rzeźby plenerowe (z kamienia lub metalu) w Polsce oraz we Włoszech, Izraelu, Japonii, USA. W 1992 r. w konkursie na przedłużenie Wielkiej Osi Paryża wyróżniono projekt jej autorstwa – Architekturę arborealną – w którym przedstawiła koncepcję ekologicznego miasta. Należała do grona artystów promowanych przez renomowaną Marlborough Gallery. Wystawiała na światowych przeglądach sztuki: Biennale Tkaniny w Lozannie (1962–1976, 1985); Biennale Sztuki w Wenecji (1968, 1980, 1995); Biennale Sztuki w São Paulo (1965, 1979); International Open Air Sculpture Biennale (1983).
Karty pracy dla dzieci i młodzieży
(kliknij, powiększ, wydrukuj i wypełniaj)
Autor: Autorki: Barbara Przerwa, Ania Witkowska, Paulina Handtke
Autor: Autorki: Agata Iżykowska-Uszczyk, Ania Witkowska, Paulina Handtke
■ Abakanowicz opowiedziana ➸
■ Seminarium „Abakanowicz inspirująca” ➸
■ Wydarzenia towarzyszące wystawie ➸
■ Wokół wystawy ➸
■ Seanse filmowe ➸
■ Przygotowania do wystawy ➸
■ Wernisaż w Pawilonie Czterech Kopuł ➸
■ Wojciech Delikta [vogue.pl] o wystawie ➸
■ Magdalena Talik [wroclaw.pl] o wystawie ➸
■ dr Kamila Tuszyńska [Wernisażeria] o wystawie ➸
■ Małgorzata Micuła: Magdaleny Abakanowicz „Życie Warszawy” ➸
■ „Audycje kulturalne” – Martyna Matwiejuk rozmawia z dr Barbarą Banaś ➸
■ Podcast „Kulturalnie pytam” – Joanna Mielewczyk rozmawia z kuratorkami wystawy ➸
■ Rozmowy po zmroku [Polskie Radio 2] – Rozmowa o wystawie prac Magdaleny Abakanowicz ➸
■ Diana Jędrysek-Skotnicka: Jego wysokość Abakan, czyli 5 metrów „wzrostu” do konserwacji” ➸
■ Stowarzyszenie Przyjaciół Muzeum Narodowego we Wrocławiu: fotorelacja z preview wystawy ➸