Ponad dachami szarych blokowisk, wśród kwiatów doniczkowych wypadających z okien i lecących odrzutowców chłopak i dziewczyna całują się tak, jakby świat zaraz miał się skończyć.
To praca W sierpniu całujemy się za oknem wrocławskiego artysty, w młodości związanego z Pomarańczową Alternatywą, Krzysztofa Skarbka. Wkrótce na kilka miesięcy obraz zniknie z muzealnej ekspozycji, by ustąpić miejsca wystawie czasowej „AbakanowicZ. Totalna” ➸
Na okres trwania wystawy monograficznej Magdaleny Abakanowicz do muzealnego magazynu powróci także pełna dynamiki rzeźba Pawła Althamera Bärbel (2011) – łącząca barokową ekspresję sportretowanej twarzy z korpusem rodem z science fiction.
Fot. A. Podstawka
Dołączą do nich uderzające kolorem prace neoekspresjonisty Zdzisława Nitki, Eugeniusza Minciela, warszawskich członków Gruppy – Marka Sobczyka i Jarosława Modzelewskiego czy zafascynowanego popkulturą wrocławskiego Luxusu.
Sala, w której na co dzień prezentowane są te intensywnie barwne realizacje, należy do najbardziej „rockowych” w stylistyce na wystawie stałej w Pawilonie Czterech Kopuł. Twórczość Nitki, Minciela, artystów grupy Gruppy czy Luxus wybija się na tle szarości polskiej rzeczywistości lat 80. XX w. i w inteligentny sposób krytykuje jej absurdalność.
Prace te są po części inspirowane ekspresjonistami tworzącymi na początku XX w, a także amerykańskim pop-artem, emanujące energią ostrego koloru, silnie kontrastujących barw i dynamizmu gestu malarskiego. Naładowane groteską i absurdem utrzymują dystans wobec ówczesnej sytuacji politycznej.
#zoom_na_muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸