W pracowni artysty: Urszula Śliz

Co słychać u artystów Pawilonu Czterech Kopuł? Część twórców zdecydowała się uchylić rąbka tajemnicy!
Zapraszamy na cykl #wpracowniartysty. W kolejnym odcinku zaproszenie do pracowni wrocławskiej artystki Urszuli Śliz.

Jej kolaże, a także prace kilkudziesięciu innych wybitnych polskich i zagranicznych twórców, będzie można zobaczyć w Pawilonie Czterech Kopuł w 2021 roku na wystawie „Collage – klejone światy”.

„Zapis: kwartały i dekady”, kwiecień 2020.

„Obecna, anormalna sytuacja zamknięcia wyzwala zachowania nieoczekiwane, zapomniane odruchy – dlatego, choć rzadko rysuję, wracam teraz do odruchu dla mnie anachronicznego, do rysunku, do stawiania odręcznie kresek markerem, swoistym rylcem, narzędziem pisarskim.
Zamknięta podczas pandemii w przestrzeni emocjonalnej, przestrzeń pracowni traktuję jako „laboratorium” – zawsze bliska mi była postawa odkrywcy.
W umownym, biało-czerwonym murze „wydrapuję” kreski – zapisuję mijające dni, tygodnie, miesiące (może nawet dekady i kwartały?). Zapisuję je, aby nie pogubić się w przestrzeni czasu i miejsca, jak więzień, który ma nadzieję, że zachowanie struktury odniesienia pozwoli mu potem wyjść z opresji dystansu, jaka niespodziewanie pojawiła się wraz z ogłoszeniem zarazy.
Mój zapis wykonuję na wydruku fotografowanego już jakiś czas temu obiektu, uformowanego z biało-czerwonych taśm granicznych. Myślę przy tym o mijającym czasie i jego fizycznych odniesieniach, o wpływie mikroświata niewidocznego i nieograniczonego – tego czegoś co przepływa, co jest, co zabiera mi przestrzeń.
Kresek przybywa, mnożą się kolejne odcinki, rozrasta się całość utrzymana w biało-czerwonej tonacji polskiej rzeczywistości. Rzeczywistość staje się bardzo umowna, choć ma swój wzór kulturowy i fizyczny, posiada też biologiczny wymiar”.

Urszula Śliz

„Zapis: kwartały i dekady” pokazany był w czerwcu 2020 na wystawie WETWARE: PROLIFERACJA I PRZECZUCIE. INSTYTUT CYBERNETYKI SZTUKI / GALERIA SPIŻ 7 w Gdańsku Osowie (kurator: Marek Rogulski, współpraca kuratorska dr Dorota Grubba-Thiede).

#zoom_na_muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸

 

print