Prace Magdaleny Abakanowicz często opowiadają o samotności – zarówno w anonimowym tłumie, jak i w pojedynkę.
Klatka – dzieło składające się z drewnianej konstrukcji, w której umieszczona została skorupa przypominająca człowieka, również dotyka tego tematu, jednak w najprostszym i tragicznym wydaniu. Siedząca, odizolowana od świata zewnętrznego postać przywołuje dwojakie skojarzenia. Może być obrazem więźnia symbolizującym zniewolenie jednostki lub – monarchy odgrodzonego barierą nietykalności z własnej woli.
Motyw klatki pojawiał się w twórczości Abakanowicz w różnych odsłonach, m.in. w Figurze w żelaznej klatce z 1989–1990, Figurze za szkłem z 1989–1991, czy Gutronie w klatce z 2005 roku.
Patrząc na Klatkę, trudno uwierzyć, że posługując się tak prostą formą, artystka stworzyła dzieło wieloznaczeniowe, będące zarówno metaforą upadku i wyniesienia, jak i indywidualnych doświadczeń każdego widza. Pole do interpretacji wciąż pozostaje otwarte.
Warto przyjrzeć się tej pracy z bliska – wystawa „Abakanowicz. Totalna” w Pawilonie Czterech Kopuł jest najlepszą ku temu okazją. Zapraszamy.
Realizacja spotu: Hubert Pokrandt, muzyka: Igor Nikiforow i Michał Kupicz