Taniec intuicyjny jako ruch autentyczny jest wspaniałym medium do przetwarzania doznań estetycznych i poruszeń emocjonalnych wypływających z kontaktu widza z dziełami Magdaleny Abakanowicz.
Zatem na pytanie, czy można zatańczyć do dzieł artystki, nie tylko odpowiadam twierdząco, ale od razu zachęcam do wzięcia udziału w warsztatach, które przygotowałam w ramach wydarzeń towarzyszących wystawie czasowej „Abakanowicz. Totalna”. Cykl „Abakanowicz. Poruszająca” to spotkania dla dorosłych, w czasie których mają oni okazję wyrazić się poprzez ruch.
Fot. Magdalena Lorek
Dwa z warsztatów już się odbyły. W trakcie pierwszego, zatytułowanego „Marzenia Tłumu”, zostały omówione prace: Tłum, Ugłowiony, Ghost, Spoks, Spirits, Dream II. W stworzonych postaciach stojących Magdalena Abakanowicz podejmuje temat natury człowieka, bada paradoksy ludzkiej egzystencji. Uczestnicy spotkania zatrzymali się przy prezentowanych w Pawilonie Czterech Kopuł figurach zastygłych w hieratycznych pozach i spróbowali doświadczyć trwania w tłumie złożonym z podobnych postaci, powłok ludzkich, ich fragmentów. W tańcu intuicyjnym, w tonach refleksji nad losem człowieka, nad naszą rzeczywistością, codziennością, marzeniami dnia powszedniego szukaliśmy gestów oddających ludzką naturę.
Podczas drugich warsztatów: „Usiąść, tylko po co?”, skupiłam się na zagadnieniu bezruchu rzeźb wyglądających jak negatyw człowieka – jego ślad – oraz zagadnieniem: czy bezruch może wywołać ruch? Postaci siedzące, Plecy, figury z cyklu „Mędrcy” to trzy różne jakości bezruchu utrwalone w tkaninie jutowej utwardzonej żywicą. Anonimowe postacie, monochromatyczne figury-skorupy wprowadzają odbiorcę w rozważania Abakanowicz nad paradoksami ludzkiej egzystencji. „Nieruchomość budzi ciekawość…” – idąc tropem słów artystki, uczestnicy warsztatów analizowani siłę gestu spowolnionego, wręcz zatrzymanego. Niepokój, stagnacja, odrętwienie, zamyślenie – jakiego poruszenia nam trzeba, aby wyjść naprzeciw takim doznaniom? Spotkanie zakończył swobodny taniec celebrujący odczucia uczestników warsztatów wobec poszukiwań artystycznych Magdaleny Abakanowicz.
Na trzecie spotkanie zapraszam już w najbliższą sobotę 11 czerwca. Kontrowersyjny tytuł „Abakany – gość niechciany” zachęca do refleksji nad miejscem twórczości Abakanowicz we współczesnym świecie. Abakan – olbrzymia forma przestrzenna utkana z włókna sizalowego. Miękka rzeźba pełna tajemnic. Węzły, mięsiste struktury, zwisające fragmenty liny, szycia, pęknięcia, splątane nici – to wszystko tętni życiem. Abakany to jedne z najpopularniejszych prac artystki, to obiekty wymykające się standardowej klasyfikacji dzieł sztuki, ale dające nieograniczone możliwości interpretacji poprzez ruch. Monumentalne, pojedyncze lub w cyklach zachęcają do tańca pełnego siły i dynamiki, ale także do poszukiwania intymności gestu. 28 wspaniałych dzieł, pełnych energii i ekspresji, z naszych wrażeń, doznań estetycznych i emocji „utkamy” improwizacje taneczne. Zachęcam!
Barbara Przerwa, Dział Edukacji MNWr, Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
8 czerwca 2022
■ Zapraszamy do lektury innych tekstów z cyklu „Intrygujące!” ➸