Po prezentacji w Pawilonie Czterech Kopuł oraz w Galerie für Zeitgenössische Kunst w Lipsku wystawa prac Marii Pinińskiej-Bereś otwarta została dla zwiedzających w Kunstmuseum w Hadze.
Maria Pinińska-Bereś (1931–1999) – pionierka feministycznej sztuki w Polsce, w twórczości stawiała przewrotne pytanie „Czy kobieta jest istotą ludzką?”. Jej różowy kolor stał się symbolem wolności kobiet, a twórczość poruszała tematykę patriarchatu, władzy, seksualności czy buntu. Obok Natalii LL czy Ewy Partum Pinińska-Bereś przecierała szlaki dla sztuki feministycznej w Polsce. Kolor różowy, którym operowała – jako kolor domków dla lalek czy sukienek – funkcjonuje jako instrument przygotowujący dziewczynki do ich roli społecznej w patriarchalnym społeczeństwie. Przywłaszczając sobie ten kolor, Pinińska-Bereś krytykowała politykę ról płciowych.
W 1979 r. haskie muzeum włączyło prace Pinińskiej-Bereś do wystawy zbiorowej „Feminist Art International”, teraz natomiast zaprezentowało jej pierwszą indywidualną ekspozycję w Holandii. Pokazany został szeroki wybór prac powstałych od początku lat 60. do końca XX w., w tym najważniejsze rzeźby i fotograficzne dokumentacje performansów.
Fot. materiały archiwalne B. Bereś, A. Invanciu
„Maria Pinińska-Bereś” | 8.03–17.08.2025 | Kunstmuseum Den Haag
Współpraca:
— Muzeum Narodowe we Wrocławiu
— Galerie für Zeitgenössische Kunst w Lipsku
— Kunstmuseum Den Haag
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt współorganizowany przez Instytut Adama Mickiewicza