Z Wrocławia do Lizbony

W dniach 2–4 lipca 2025 w stolicy Portugalii odbyła się 34. konferencja stowarzyszenia International Panorama Council, której celem jest szeroko pojęte promowanie historycznego zjawiska jakim są panoramy.

W swoich działaniach IPC skupia się m.in. na publikacjach, edukacji, a także współpracy z artystami, konserwatorami zabytków, instytucjami naukowymi oraz kulturowymi. Nadrzędnym projektem jest wpisanie zabytkowych panoram na listę UNESCO.

Fot. Marta Polakowska

Podczas kilkudniowej konferencji zatytułowanej „The World at Glance: Panoramic and Peep Technologies” można było wysłuchać kilkudziesięciu wykładów podzielonych tematyczne na sesje. W spotkaniach uczestniczyli m.in.: Yadegar Asisi, artysta przedstawiający proces powstania panoramy w Muzeum Pergamońskim w Berlinie, Denis Pellerin, artysta i historyk fotografii stereoskopowej, a także historycy sztuki, fotografii, kuratorzy, studenci oraz doktoranci kierunków artystycznych z różnych krajów.

Treści tematów konferencji, stanowiły próbę połączenia przeszłości, poprzez przybliżenie sylwetek XVIII- i XIX-wiecznych artystów, z nowoczesnymi technologiami opartymi głównie na technologiach cyfrowych i wirtualnych.

Najważniejszym punktem konferencji było przedstawienie programu, którego celem jest złożenie wniosku do projektu „UNESCO – Panoramy jako Pamięć Świata”, a tym samym wpisanie historycznych panoram na oficjalną listę UNESCO. Wśród ogłoszonych dzieł na liście tego projektu znajduje się również Muzeum „Panorama Racławicka”.

Uczestnicy konferencji mogli także podziwiać portugalskie dzieła sztuki, które nawiązują do malarstwa panoramicznego: panoramę Lizbony w technice azulejos w Muzeum Azujelo czy wielkoformatowe obrazy w Muzeum Wojskowym.

Organizatorami konferencji było Stowarzyszenie IPC we współpracy z Wydziałem Historii Sztuki lizbońskiego uniwersytetu Lusofona.

■ Aktualności i fotorelacje ➸
 

print