Waldemar Cwenarski, Autoportret, 1952

Realizacja: Fundacja Audiodeskrypcja (konsultacja Barbara Szymańska)
Autorzy skryptu: Sławomir Ortyl, Grzegorz Wojturski

Waldemar Cwenarski, Autoportret, 1952
Dzieło ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Obraz Waldemara Cwenarskiego zatytułowany Autoportret powstał w 1952 roku.
Dzieło sztuki współczesnej, zaliczane do nurtu ekspresjonistycznego.
Technika: olej na płótnie. Wymiary: 75 centymetrów wysokość, 60 centymetrów szerokość.
Dzieło ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Obraz przedstawia popiersie mężczyzny. W tle, po jego obu stronach, fragmenty głów. Tło po lewej jest czarne. Po prawej szare. Obraz jest monochromatyczny. Dominujące kolory to czerń i szarość. Popiersie usytuowane jest w centrum obrazu.
Tytuł sugeruje, że przedstawia ono Waldemara Cwenarskiego. Jego głowę nakrywa czarna, trójkątna czapka. Spod niej, na uszy opadają czarno-niebieskie włosy. Twarz jest szaro-czarna. Przez czoło biegnie czarna, szeroka, pozioma linia. Przecinają ją trzy czarne, szerokie, pionowe linie. Dwie z nich zarysowują kontur prostokątnego nosa. Po obu stronach nosa szaro-niebieskie, koliste oczodoły. Obwiedzione są szerokim, czarnym konturem. Usta mają kształt poziomej, czarnej, szerokiej linii. Łączą się z czarnymi szerokimi liniami zarysowującymi kości policzkowe. Podbródek i szyja obwiedzione są szerokim, czarnym konturem. Czarno-szaro-niebieski korpus styka się z dolną krawędzią obrazu.

Z prawej, tuż za trójkątną czapką popiersia, fragment głowy. Okrywa ją beżowo-czarna trójkątna czapka. Obwiedziona jest szerokim, czarnym konturem. Twarz jest szaro-czarna. Szary oczodół, ma kształt skierowanego w dół półksiężyca. Nos namalowany pionową, szeroką, szarą linią. Czoło i usta poziomą.

Po lewej, fragment kolejnej głowy. Usytuowany jest na wysokości twarzy popiersia. Okrywa go czarno-szara trójkątna czapka. Twarz jest czarna. Kolisty oczodół jest szaro-niebieski. Czoło, nos i kość policzkowa zaznaczone są szeroką, szaro-niebieską linią.

Malarz nakładał farby szerokimi, szybkimi pociągnięciami pędzla. Uzyskał tym efekt niepokoju i napięcia.
W rok po namalowaniu autoportretu zmarł śmiercią tragiczną w wieku 27 lat.

■ Więcej opisów ➸

 

print