W białych rękawiczkach: Zofia Rydet

Wszystkie muzea posiadają swoje tajemnice i zakątki, do których wstęp mają tylko nieliczni pracownicy. Jednymi z takich miejsc są magazyny, gdzie niczym w skarbcu przechowywane są dzieła sztuki. Oto kolejna część cyklu „W białych rękawiczkach”, w którym kustosze MNWr prezentują ukryte i niedostępne na co dzień skarby.

Przygodę z fotografią Zofia Rydet rozpoczęła w latach 30. XX w. pod wpływem brata. Nie traktowała tego wówczas poważnie i na długi czas ją porzuciła. Wróciła do niej dopiero mając 40 lat.

Zachęcona sukcesami w konkursach i uznaniem kolegów z Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego, poświęciła się w końcu fotografii niemal bez reszty. W latach 60. stworzyła serię „Mały człowiek”, pierwszy cykl fotograficzny, dzięki któremu zyskała uznanie. Wszystkie kolejne również poświęcone są człowiekowi, ale mają różny charakter.

Fot. Magdalena Lorek

Poza dobrze znaną dokumentalną serią „Zapis socjologiczny” fotografka stworzyła także zaliczany do zjawiska tzw. fotografii subiektywnej zespół poetyckich, surrealizujących fotomontaży „Świat uczuć i wyobraźni”, w skład którego wchodzą m.in. cykle „Obsesje” czy „Zagłada”.

Jak sama komentowała: „Świat uczuć i wyobraźni mówi o człowieku zagrożonym już od chwili narodzin, o jego obsesjach, o jego uczuciach, osamotnieniu, pragnieniach, o lęku, przed którym ratuje go tylko miłość, o tragedii przemijania, o strachu przed zagładą i zniszczeniem”.

Małgorzata Santarek, Dział Fotografii Muzeum Narodowego we Wrocławiu

#zoom_na_muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸
 

print