W białych rękawiczkach: „Habemus papam!”

Wszystkie muzea posiadają swoje tajemnice i zakątki, do których wstęp mają tylko nieliczni pracownicy. Jednymi z takich miejsc są magazyny, gdzie niczym w skarbcu przechowywane są dzieła sztuki. Oto kolejna część cyklu „W białych rękawiczkach”, w którym kustosze MNWr prezentują ukryte i niedostępne na co dzień skarby.

44 lata temu, 16 października 1978 roku, kardynał Karol Wojtyła wybrany został papieżem. Na kwadrans przed godziną 19:00 kardynał protodiakon Pericle Felici ogłosił wybór metropolity krakowskiego, który przyjął imię Jan Paweł II, tym samym stając się 263. następcą św. Piotra. W totalitarnym państwie promującym laickie wychowanie tematyka religijna w sztuce nabierała szczególnego znaczenia. Niemal jednoznacznie opozycyjnego charakteru nabrała po wyborze Polaka na papieża.

Jana Pawła II odnajdziemy chociażby na fotografiach Adama Bujaka, w polskich domach Zofii Rydet czy na zdjęciach wielu fotoreporterów i dokumentalistów rejestrujących zarówno jego pielgrzymki, jak i tworzący się ruch Solidarności na początku lat 80. XX w.

Fot. Magdalena Lorek

Pokazując zjednoczenie społeczne wokół religijnej postaci (mimo że środowiska opozycyjne prezentowały różnorodne poglądy), fotografowie wyrywali z rąk komunistycznej propagandy ich podstawowy paradygmat – poparcie totalitarnej władzy przez „klasę robotniczą”.

Nie inaczej było ze zdjęciem Anny Bohdziewicz, która w swoim „Fotodzienniku” zarejestrowała życie w burzliwej dekadzie lat 80. XX w. w Polsce.

Już niedługo inne fotografie z tego cyklu będzie można oglądać na ekspozycji stałej w Pawilonie Czterech Kopuł.

Adam Pacholak, Dział Fotografii MNWr

■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸

 

print