Specjalnie na wystawę „Szaleństwo rokoka!” przygotowana została instalacja „Tylko dla twoich oczu” Olafa Brzeskiego, która umiejscowiona na dziedzińcu Pawilonu kończy rokokową opowieść.
Zainspirowany tematem wystawy, połączywszy rzeźbę i rysunek, artysta stworzył instalację, która na pozór wydaje się oczywista. „Tylko dla twoich oczu” okazuje się jednak kopalnią znaczeń i odniesień do europejskiej historii sztuki.
Fot. Wojciech Rogowicz
Fascynację artysty rokokową rzeźbą widać w asymetrycznej kompozycji, a przedstawienie momentu zatrzymania i przemiany mogło mieć pierwowzór w twórczości Gianlorenza Berniniego i jego sławnej rzeźbie „Apollo i Dafne”. Użycie nietrwałego materiału, który Brzeski już wielokrotnie wykorzystywał (np. w formie odlewu), którym jest słoma – to nie tylko alegoria lata, ale również niezaprzeczalny Rousseau’owski „powrót do natury”.
Natomiast motyw przedstawienia pierwszego porywu wiatru przed burzą można odnaleźć na znajdującym się w Luwrze obrazie Jean-Honoré Fragonarda „L’orage, dit aussi La Charrette embourbée”, który w kontekście obecnej rzeczywistości może być zrozumiany jako przeczucie nadchodzącej katastrofy.
To, co widzimy patrząc na instalację, to gwałtowny podmuch wiatru, który uderzył w stóg słomy. „Tylko dla twoich oczu” ma w założeniu przywołanie spektaklu natury, zatrzymania chwili przed nadchodzącą burzą.
Instalacja Olafa Brzeskiego, studium momentu, ulotności, siły przyrody, która tak urzekła artystów rokokowych, jest dowodem tego, że fascynacja rokokiem nie wybrzmiała z końcem XVIII wieku, a trwa do dziś.
Jenka Minh, Dział Promocji i Komunikacji MNWr
■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸