Stanisław Dróżdż, Alea iacta est, 2003–2005

Audiodeskrypcja: Agata Iżykowska-Uszczyk
Realizacja: Fundacja Katarynka

Stanisław Dróżdż, Alea iacta est, 2003–2005
Druk cyfrowy. Oprawa twarda. Biały papier z napisem: ALEA IACTA EST. Całość umieszczona w kasecie z plexi.
Praca prezentowana na wystawie stałej w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej.

Instalacja znajduje się na trzech białych kubikach wysokości 40 centymetrów, każdy nakryty szklaną gablotą wysokości 90 centymetrów. W pierwszej gablocie po prawej stronie na szklanej półce zawieszonej w połowie wysokości znajdują się cztery księgi ustawione w rzędzie, po 1296 stron każda. Między księgami znajdują się dwie luki. To puste miejsca na dwa brakujące tomy, które znajdują się w kolejnych gablotach po lewej stronie. Ich łączna zawartość przedstawia fotografie 46 656 kombinacji które możemy uzyskać podczas rzutu kostką do gry. W środkowej gablocie, na szklanej półce rozłożona jest jedna z ksiąg. Na każdej stronie sześć różnych układów kości, które tworzą kwadrat 6 × 6 z 36 kości. W ostatniej gablocie, znajduje się zamknięta księga w białej, twardej oprawie z czarnym z napisem, a zarazem tytułem całej pracy Alea iacta est
Praca jest powtórzeniem w innym medium instalacji prezentowanej na 50 Biennale Sztuki w Wenecji. W trakcie Biennale Dróżdż zaproponował widzom rzut sześcioma kostkami do gry, a następnie odszukanie uzyskanego układu na ścianach wypełnionych zdjęciami prawie ćwierć milionem kostek W księgach znajdują się dokładnie te same układy. Posługując się uniwersalnym językiem liczb, artysta odwołał się do instynktu rywalizacji i pragnienia sukcesu.

■ Więcej opisów ➸

 

print