Reinterpretacje Anny Orbaczewskiej

Słynną Huśtawkę Jean-Honoré Fragonarda w wersji przetworzonej przez polską artystkę współczesną Annę Orbaczewską można zobaczyć na wystawie „Szaleństwo rokoka!”.

Przetwarzając prace Jean-Honoré Fragonarda czy Françoisa Bouchera, artystka redefiniuje wizerunek uległej kobiety poprzez przedstawienie obrazów w tonacji negatywu.

Pokazuje, jak uwodzicielskie obrazy francuskich malarzy w zderzeniu z rzeczywistością stają się pułapkami nierealnych i szkodliwych wyobrażeń. Bada, jak malarstwo historyczne przyczyniło się do przeniesienia sfery seksualnej, a co za tym idzie intymności, do sfery publicznej, przeznaczonej do oglądania.

Łącząc medium malarskie i fotograficzne, zwraca uwagę na masowość tego drugiego, która przyczynia się do błyskawicznego rozprzestrzeniania się pewnego stereotypu kobiety w sztuce. Twórczość Orbaczewskiej to specyficzny rodzaj buntu i niezgody na normy zakorzenione w patriarchalnej rzeczywistości.

Aleksandra Szwedo, Dział Fotografii MNWr

■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸
 

print