Przejście

Niektórym artystom udaje się tworzyć prace prorocze. Tak było np. z Przejściem Jerzego Kaliny. Szary – dosłownie i metaforycznie, tłum postaci, częściowo znikających lub wynurzających się z szarych płyt chodnikowych, pierwotnie został umieszczony nocą z 12 na 13 grudnia 1977 r. na skrzyżowaniu ulic Świętokrzyskiej i Mazowieckiej w Warszawie.

Cztery lata później, dokładnie 13 grudnia 1981, po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego, instalacja zyskała wymiar polityczny, stając się poniekąd symbolem zniewolenia, ale i zapowiedzią buntu.

Mieszkańcy Wrocławia bardzo dobrze znają tę pracę, ponieważ jej replika znajduje się na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Świdnickiej.

Natomiast już w październiku tłum Kaliny na kilka miesięcy „zejdzie” z wystawy stałej do muzealnego magazynu razem z jego drugą pracą Stół Anioł Pański oraz realizacjami innych artystów prezentowanych w tej części ekspozycji w Pawilonie Czterech Kopuł.

Na czas trwania wystawy monograficznej Magdaleny Abakanowicz do magazynu zawędrują również prace: Jerzego Beresia Miejsce – manifestujące odmowę udziału w życiu artystycznym, ekspresyjny i dramatyczny obraz Edwarda Dwurnika Obłęd ludu oraz nawiązująca do symboliki chrześcijańskiej Sieć Włodzimierza Borowskiego. Przez kilka miesięcy będzie można w ich miejsce oglądać „AbakanowicZ. Totalną” ➸

#zoom_na_muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸
 

print