Do siedmiu kocich Strażników Grupy Luxus w kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Narodowego we Wrocławiu dołączyło siedem portretów artystów z Grupy Luxus autorstwa współzałożycielki Grupy, malarki, graficzki, projektantki wnętrz Bożeny Grzyb-Jarodzkiej.
Tworzące cykl portrety namalowane zostały akrylem na płótnie w 1995 roku. Ich autorka Bożena Grzyb-Jarodzka jest absolwentką wrocławskiej PWSSP, dyplom uzyskała w 1984 roku na Wydziale Malarstwa, Rzeźby i Grafiki w pracowni malarstwa Konrada Jarodzkiego.
W twórczości malarki dominują wielkoformatowe portrety, które charakteryzuje śmiałe, kontrastowe zestawienie intensywnych, soczystych barw, operowanie ostrym modelunkiem światłocieniowym, kwiatowym tłem, przewrotnym detalem, upodobanie do roślinnych motywów dekoracyjnych. Jej prace inspirowane są estetyką pop-artu, psychodeliczną sztuką kontestacji lat 70. Podobnie jak inni członkowie Grupy Luxus, artystka w twórczości odwoływała się do zachodniej kultury masowej, chętnie wykorzystywała technikę szablonu, sięgała do tradycji dadaistycznych kolaży.
Jak mówi sama: „W połowie lat osiemdziesiątych, kiedy skończyłam studia na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, wszechobecna szarzyzna życia codziennego i ogólna beznadzieja sytuacji politycznej w Polsce budziła tęsknotę za lepszym, niedostępnym światem, za normalnością i kolorami. Tworzyłam wtedy obrazy o dużym ładunku emocjonalnym, jednocześnie będące manifestem wolności, niezależności i kontestacją otaczającej rzeczywistości. Inspiracją dla tych prac były kadry filmowe hollywoodzkich produkcji.
(…) Interesują mnie ludzie, ich pragnienia, marzenia, doświadczenia i postawy. Używam pełnej gamy kolorów i nie boję się wyrazistych zestawień, ocierających się o kicz. Takie balansowanie na cienkiej linii budzi dreszczyk emocji (…) Fotografia stanowi dla mnie punkt wyjścia do powstania obrazu. Korzystam ze zdjęć zrobionych własnoręcznie lub pojawiających się w kolorowych magazynach i codziennej prasie.
(…) W latach dziewięćdziesiątych namalowałam wiele portretów znajomych i przyjaciół, takich jak Grupa Luxus. Inspirowały mnie również dzieła innych artystek i próbowałam wyrazić swoje ‘ja’ przez uwielbienie dla nich. Ostatnio moimi muzami i głównymi bohaterkami są kobiety, których działania i postawy wywołują istotne skutki społeczne. Ważnym tematem jest dla mnie również walka z chorobą, krzywdą i niesprawiedliwością”.
Kipiący feerią mieniących się barw, tętniący życiem cykl siedmiu portretów członków Grupy Luxus posiada wszystkie cechy charakterystyczne stylu malarki i jest tak naprawdę historycznym, pełnym ciepła oraz poczucia humoru portretem Grupy u szczytu jej popularności, portretem pokolenia pełnego wyobraźni, umiłowania wolności, radości życia, pełnego nadziei na zmianę, na życie w lepszym świecie. Artystce znakomicie udało się uchwycić rys psychologiczny postaci przyjaciół.
W zbiorach MNWr znajduje się jedna z najciekawszych i najbardziej różnorodnych kolekcji prac autorstwa Grupy Luxus, m.in. zbiór ikonicznych art zinów „Magazyn Luxus”, a w kolekcji Działu Malarstwa Współczesnego obraz malarki W kwiecie wieku z 1994 roku – portret artystki z mężem Pawłem Jarodzkim, który można podziwiać na wystawie stałej w Pawilonie Czterech Kopuł.
Cykl portretów artystów Grupy Luxus – jednej z najważniejszych i najciekawszych formacji artystycznych powstałych w latach 80. XX w. w sztuce polskiej – dziś ma dla wrocławskiego muzeum również znaczenie symboliczne i jest w pewnym sensie upamiętnieniem postaci dwóch wybitnych, przedwcześnie zmarłych artystów – członków Grupy, znakomitych pedagogów związanych z Akademią Sztuk Pięknych we Wrocławiu, animatorów wrocławskiego środowiska twórczego, wspaniałych ludzi – Stanisława Sielickiego i Pawła Jarodzkiego.
Anna Chmielarz, Dział Malarstwa Współczesnego MNWr, Pawilon Czterech Kopuł
■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸