Podróże autostopem Edwarda Dwurnika

„Na miasta patrzył z góry, na ludzi z pokornym przykucnięciem, na rozróby uliczne z reporterską wnikliwością, na sławne postaci z prowokacyjnym respektem, a na naturę jak na źródło form i kolorów. Natomiast w sobie dostrzegał zwierzę malarskie”*.

Kielce, Wilno, Lwów, Olesno – na obrazach Edwarda Dwurnika wyglądają na pierwszy rzut oka jak kolorowe pocztówki, które lubimy przywozić z wakacji. Artysta przedstawił te miasta w cyklu opatrzonym wspólnym tytułem „Podróże autostopem”, rozpoczętym w 1966 roku.

Uchwycone z perspektywy lotu ptaka, malownicze i prezentujące schematyczny, ale estetyczny układ urbanistyczny, zachęcają, by je zwiedzić i przyjrzeć im się z bliska. Dostrzec można wtedy mnogość architektonicznych detali i scen rodzajowych – często prześmiewczych lub nawet brutalnych. W tym również inny motyw rzucający cień na miasta – pomniki symbolizujące władzę totalitarną.

Artysta nie starał się o wierne odwzorowanie topografii danych miast; przedstawione na obrazach charakterystyczne obiekty w rzeczywistości bywają od siebie o wiele bardziej oddalone, a ich proporcje są zupełnie inne.

* Cytat za: Maria A. Potocka, E. Dwurnik. Malarstwo, Wyd. BOSZ, Lesko 2022

Sylwia Błachowicz, Dział Promocji i Komunikacji MNWr

■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸
 

print