Na co dzień prezentowana jest na wystawie stałej w Pawilonie Czterech Kopuł. Maszynka miłości to praca wykonana w technice assemblage, czyli kompozycja stworzona z elementów ułożonych w formie trójwymiarowego kolażu.
Należy do cyklu „Psychomebelków”, które artystka Maria Pinińska-Bereś realizowała przede wszystkim na przełomie lat 60. i 70. XX w. Maszynka to obiekt przypominający szufladę na nóżkach, która staje się anatomicznie zarysowanym wnętrzem kobiecego ciała. Przy użyciu korbki można obracać wiatrakiem w kształcie kobiecych nóg, co obrazuje problematykę redukcji miłości do mechanicznego ruchu.
Tematyka prac Pinińskiej-Bereś koncentruje się wokół treści feministycznych i wnikliwej obserwacji kobiecej natury. Wprowadzając elementy erotyki, niekiedy metaforyczne lub ironiczne, artystka odważnie wypowiada się w swoich dziełach o tym, co najbardziej intymne.
Już w lipcu pracę tę z wieloma innymi obejrzeć będzie można na monograficznej wystawie „Maria Pinińska-Bereś”. Prezentacja dostępna będzie dla zwiedzających we wrocławskim Pawilonie Czterech Kopuł do 13 października 2024, następnie pojedzie do Lipska.
Alicja Waścińska, Dział Promocji i Komunikacji MNWr
■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸