Maria Pinińska-Bereś


Księgarnia Muzealna poleca!

Fot. M. Lorek


Katalog „Maria Pinińska-Bereś” ➸
Publikacja pod redakcją Heike Munder, Jarosława Suchana i Małgorzaty Micuły, Wrocław 2024

Starannie wydany katalog „Maria Pinińska-Bereś” pod redakcją Heike Munder, Jarosława Suchana i Małgorzaty Micuły, wzbogacony esejami autorstwa Agaty Jakubowskiej, Anke Kempkes, Klary Kemp-Welch oraz innych autorów, towarzyszył pierwszej od ponad dwóch dekad wielkiej monograficznej wystawie prac tej wybitnej współczesnej artystki prezentowanych latem 2024 w Pawilonie Czterech Kopuł.

Z pewnością ciekawe dla czytelnika będą trzy głosy, trzy indywidualne spojrzenia kuratorów na sztukę artystki. Heike Munder, która z twórczością artystki zetknęła się w 2000 roku w Krakowie, pisze: „Pinińską-Bereś podziwiam za jej upór w poszukiwaniu i anektowaniu kolejnych przestrzeni, w których mogłaby się urzeczywistniać kobieca wolność i autonomia. Dostrzegam go zwłaszcza w performance’ach, które artystka wykonywała od lat siedemdziesiątych”.

Jarosław Suchan, który Marię Pinińską-Bereś poznał w 1992 roku podczas przygotowań do jej wystawy w krakowskiej Galerii Starmach, wspomina celebrację natury i odę ku czci różowej flagi podczas performance’u „Sztandar autorski”: „To właśnie akcje Pinińskiej-Bereś, zwłaszcza te przeprowadzane w plenerze, pozwoliły mi zobaczyć jej twórczość w nowym świetle. Artystka postrzegała naturę jako swój azyl, miejsce pozwalające być sobą, być na własnych warunkach, poza dyscyplinującą władzą społeczeństwa i oficjalnych instytucji sztuki”.

Małgorzata Micuła, pisząc o „Psychomebelkach”, odkrywa pop-artowe inspiracje w twórczości Marii Pinińskiej Bereś: „(Artystka) poszukiwała środków do destabilizacji tradycji, z której wyrosła, i do wyrażenia swojej obecności w sztuce, do zdemaskowania faktu, że kobieca historia stale czytana jest przez pryzmat kultury patriarchalnej. Pop-art okazał się odpowiednim narzędziem – odmiennym i nowatorskim. Współbrzmiał z energią ironicznych, różowo-białych zmysłowych prac. Zarówno pozwalał drwić z dominacji męskiego spojrzenia, jak i okazał się pomocny w projekcji kobiecości, za której uniwersalnym wymiarem artystka skryła indywidualne cechy swojej osobowości”.

Twórczość Marii Pinińskiej-Bereś przybliża zamieszczona w katalogu nota biograficzna oraz szereg fotografii dokumentujących zrealizowane prace i działania performatywne. Projekt graficzny publikacji opracowała Joanna Jopkiewicz z Grupy Projektor, współautorka scenografii prezentowanej w Pawilonie wystawy. Katalog dostępny również w języku angielskim.

Publikacja dostępna jest w księgarni stacjonarnej w Muzeum oraz w sklepie internetowym. Polecamy ➸
■ Polecamy wpisy z cyklu Zoom na książki ➸
■ Zapraszamy również do lektury wpisów z cyklu ↡ Muzealnicy polecają ➸

 

print