Zanim obrazy trafią na wystawie, przygotowywane są do ekspozycji w Pracowni Konserwacji Zabytków. Konserwacja dzieł Waldemara Cwenarskiego była nie lada wyzwaniem!
Fot. S. Kluszczyński
Tak mówiła dr Agata Warszewska-Kołodziej, starsza konserwator w Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby MNWr: „Większość prac artysty została namalowana na słabej jakości płótnie, często wielokrotnie przemalowywanym i obciążonym grubą warstwą farby. Powoduje to, że miejscowo tworzą się drobne uszkodzenia. Jako niezamożny student młody Cwenarski nie miał dostępu do lepszych materiałów, co dziś stanowi wyzwanie”.
Zbyt luźne napięcie tkaniny, deformacje, pęknięcia, drobne rozdarcia czy łuszcząca się warstwa malarska – to codzienność pracy specjalistów od konserwacji zabytków. Z precyzją i czułością przywracają dziełom dawny blask, by ubytki czy odspojenia zostały zniwelowane. I to nie tylko przed wystawą, ale na co dzień – wszystkie prace znajdujące się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu są pod stałą opieką Działu Konserwacji Sztuki.
■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸