Jerzy Nowosielski, Akt, 1975

Realizacja: Fundacja Audiodeskrypcja (konsultacja Barbara Szymańska)
Autorzy skryptu: Sławomir Ortyl, Grzegorz Wojturski

Jerzy Nowosielski, Akt, 1975
Dzieło ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Obraz Jerzego Nowosielskiego zatytułowany Akt powstał w roku 1975.
Dzieło sztuki współczesnej, reprezentuje nurt nadrealizmu.
Technika: olej na płótnie. Wymiary: 120 centymetrów wysokość, 80 centymetrów szerokość.
Dzieło ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Obraz  przedstawia zgeometryzowany akt siedzącej na kolanach kobiety.
Dominujące kolory to pomarańczowy, beżowy oraz odcienie brązu.
Kobieta jest zwrócona lekkim skosem w lewo. Jej pomarańczowe ciało wypełnia prawą część płótna.
Ramiona kobiety są uniesione, ręce zgięte w łokciach. Przedramiona założone za głowę tworzą poziomą szeroką linię.
Prawa ręka styka się z prawą i górną krawędzią obrazu.
Twarz jest pociągła. Czoło odsłonięte. Czerwone linie brwi łagodnie zaokrąglone.
Oczy bez zarysowanych źrenic. Ich migdałowaty kształt wykreślony jest czarnym konturem i obrysowany czerwoną linią. Wokół jasnoniebieskich tęczówek czarne obwódki.
Nos prosty. Otwarte, czerwone usta odsłaniają białe zęby. Pomiędzy nimi szaro-czerwona przestrzeń.
Na twarzy cztery jasnobeżowe, ukośne  smugi. Dwie z nich biegną od prawej skroni, przez policzek, do brody. Trzecia biegnie wzdłuż krawędzi lewego policzka. Ostatnia pokrywa środek czoła i nos.
Uszy osłaniają proste, ciemno-brązowe włosy. Na wysokości szyi wtapiają się w ciemnobrązowe tło. Szyja jest smukła.
Wyprostowany tułów styka się z prawą krawędzią obrazu. Na wysokości klatki piersiowej trójkątny profil sterczących, małych piersi z czerwonymi dużymi sutkami.
Jasnobeżowy pępek ma kształt litery U. W środku pępka czerwona plama.
Na granicy brzucha i uda skośna, pomarańczowa linia opada do prawego narożnika obrazu.
Wzdłuż dolnej krawędzi malowidła udo kobiety. Zaokrąglone kolano zwrócone jest w lewo.
Zza niego, nieco niżej, wyłania się zaokrąglone kolano drugiej nogi. Styka się ono z lewym dolnym narożnikiem obrazu.
Na lewym ramieniu, klatce piersiowej, piersiach, brzuchu, udzie i kolanach jasnobeżowe smugi.
Na łokciach, barkach, pod prawą pachą, przy sutku prawej piersi i na kolanach czerwone cienie.
Za kolanami kobiety, w głębi po lewej, stoi małe lusterko. Odchylone jest o 45 stopni od pionu.
Jego prostokątna, pomarańczowa tafla osadzona jest w granatowej ramie.
Rama ujęta jest między dwa szaro-niebieskie kuliste uchwyty i osadzona na niebieskim trzonie.
Ciemne tło obrazu tworzą trzy płaszczyzny. Z lewej pionowy, brązowy pas obwiedziony jest ciemno-brązową linią.
Pas po prawej jest nieco ciemniejszy. Pod nimi, w dolnej części obrazu zielono-oliwkowa płaszczyzna.

Jerzy Nowosielski inspirował się malarstwem ikon, stąd świetlistość barw, gładkość faktury i niematerialność ludzkiego ciała. 

■ Więcej opisów ➸

 

print