Praca Bożenny Biskupskiej „Jednonogi (Ultramaryna)” wzbogaciła wystawę kolekcji polskiej sztuki współczesnej II połowy XX i XXI wieku w Pawilonie Czterech Kopuł.
Jest to ikoniczna postać w twórczości artystki, dlatego postanowiła podarować je do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiku – jako jedno z najważniejszych dzieł jej autorstwa.
„Jednonogi” pojawił się po raz pierwszy na pocz. lat 80. XX w. Początkowo występował w szkicach i rysunkach Biskupskiej, gdzie przybierał abstrakcyjną formę, lecz wciąż przypominał ludzką sylwetkę.
Wkrótce przyjął też formę rzeźby, stając się przestrzenną, namacalną postacią. Przełomowym momentem była w 1987 roku realizacja „Jednonogiego (Ultramaryna)” – betonowej figury o wysokości ponad 2,5 metra, pokrytej intensywnym odcieniem ultramaryny.
Fot. A. Szwedo
Z biegiem lat „Jednonogi” zmieniał się, przybierając różne kształty, ale zawsze zachowując swoją tożsamość. Stawał się zarówno odrębną postacią, jak i częścią większej całości. Zmiana materiałów, od betonu po wosk i brąz, była częścią niekończącej się opowieści o tożsamości, która stale ewoluowała.
Prezentowana praca jest połączeniem ciężkiego betonu z wyrazistym kolorem, tworząc nową formę, która balansuje między abstrakcją a figuratywną sylwetką. Dynamizm rzeźby – linie, kąty, załamania są symbolami ciągłej zmiany i poszukiwań twórczych.
Będący w nieustającej podróży i w ciągłym procesie „Jednonogi” stanie się stałym elementem ekspozycji w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸