Intrygujące!
„W stronę dostępności”

Agata Iżykowska-Uszczyk

Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej pełen jest dzieł, które tylko z pozoru wydają się niejasne, skomplikowane i zwyczajnie trudne w odbiorze. Na wystawie wiszą przecież głównie obrazy abstrakcyjne. Jak sobie poradzić z interpretacją takiej pracy?

Żeby rozwikłać zagadkę jakiegoś dzieła, wystarczy sięgnąć po kartkę z objaśnieniem, która wisi na wystawie. Czytamy krótki opis i po sprawie. Dzieło staje się nam bardziej zrozumiałe. A co w przypadku, gdy nie możemy przeczytać takiej informacji?

Oferta Pawilonu Czterech Kopuł nie jest skierowana tylko do tych, którzy mogą wspomóc się opisem dzieła. Przybliżamy sztukę współczesną tym, którzy na co dzień nie widzą.

Pawilon Czterech Kopuł dzięki zmianom w sferze optymalizacji przestrzeni wystawienniczej (w ramach zrealizowanego właśnie projektu unijnego POIiŚ) może pochwalić dostępnością dla osób niewidomych i niedowidzących. Dzięki ścieżkom, tyflografikom, przewodnikom w piśmie braille’a, audio przewodnikom z audiodeskrypcją przestrzeni i dzieł oraz przeszkolonemu personelowi przestrzeń Pawilonu jest przyjazna dla osób niewidomych i niedowidzących.

Można więc wejść w bardziej fizyczny kontakt z dziełem sztuki, doświadczyć go już nie tylko wzrokiem.

Żeby jeszcze bardziej ośmielić do kontaktu ze sztuką współczesną, w styczniu 2019 roku ruszył cykl zajęć. „Dotknij muzeum!” to  oferta warsztatowa skierowana do osób niewidomych i niedowidzących. W trakcie spotkań punktem wyjścia jest dla nas dotyk, bezpośredni fizyczny kontakt z dziełem zaprezentowanym na specjalnej tyflografice.
Badamy strukturę, kształty i fakturę obrazów i rzeźb za pomocą specjalnie przygotowywanych pomocy dotykowych. Rozpoznajemy kształty znane z życia codziennego, jednak nie są nam straszne również te abstrakcyjne, nieprzedstawiające plamy barwne.

Wspólnie poszukujemy nowego języka dla sztuki współczesnej, sprawdzamy, jak mówić o sztuce dźwiękiem, smakiem, a nawet ruchem. Zadajemy prowokacyjne pytania, które prowadzą nas do intelektualnych dyskusji, ale również do pracy warsztatowej.

W trakcie lutowych zajęć skoncentrowanych wokół prac Tadeusza Brzozowskiego zastanawialiśmy się, jak brzmi twórczość tego malarza. Dowiedliśmy, że groteskowym tytułom można przypisać muzyczną interpretację. Zagraliśmy swoisty koncert w przestrzeni wystawy, który wejdzie na stałe w życie Pawilonu i każdy chętny będzie mógł go usłyszeć w trakcie niedługo ruszających w muzeum spektakli multimedialnych.


Tadeusz Brzozowski „Zycbad”, 1969

W każdą ostatnią sobotę miesiąca przesuwamy granice rozmawiania o sztuce. Udowadniamy, że w dyskusji o współczesnej twórczości – korzystając jedynie ze zmysłu wzroku, wiele nam umyka – nie ‘dostrzeżemy’ wielu walorów dzieła sztuki.

Zajęcia „Józef Szajna »Sylwetki«”, fot. Magdalena Wyłupek

Naszym marzeniem jest, aby muzeum mógł odwiedzić każdy. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby wprowadzać kolejne dostosowania i ułatwienia – a robimy to powoli, konsekwentnie, małymi krokami.

Pomaga nam w tym udział w licznych szkoleniach, współpraca z organizacjami pozarządowymi i szkołami specjalnymi.

A jaki jest kolejny krok? Nowy cykl zajęć „Sztuka w mig!” oprowadzania z tłumaczeniem na Polski Język Migowy. W każdy przedostatni czwartek miesiąca będzie można przyjść i wziąć udział w oprowadzaniu – zarówno po wystawie stałej, jak i czasowej. Oprócz tego wypatrujcie na stronie Pawilonu Czterech Kopuł specjalnego przewodnika dla rodzin z dziećmi ze spektrum autyzmu – czyli, jak się przygotować do wizyty w muzeum? Co nas może w nim zaskoczyć? Pełen opis podstawowych informacji, aby każdy zwiedzający czuł się u nas komfortowo.

Pawilon Czterech Kopuł – zmierzamy w stronę dostępności.

Agata Iżykowska-Uszczyk, edukatorka w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
21 sierpnia 2019

Zapraszamy do lektury innych tekstów z cyklu „Intrygujące!” ➸

 

print