Harmonia radomska – koncert muzyki tradycyjnej

8 grudnia 2018

Muzyka tradycyjna z okolic Radomia i Przysuchy w wykonaniu trzech kobiet-muzykantek zabrzmiała w grudniowy wieczór w Muzeum Etnograficznym we Wrocławiu. Wiesławie Gromadzkiej, grającej na trzyrzędowej harmonii pedałowej, towarzyszyły: Katarzyna Zedel (na skrzypcach) oraz Katarzyna Rosik (na bębenku obręczowym).


Wiesława Gromadzka – jedyna kobieta grająca na harmonii trzyrzędowej pedałowej w regionie radomskim oraz najaktywniejsza muzykantka i śpiewaczka. Od swojej młodości grała z ojcem Stefanem w szczególnie lubianej w regionie rodzinnej kapeli weselnej Kołazińskich. Po kilku latach przerwy w graniu wznowiła grę na harmonii i do dziś udziela się podczas okolicznych przeglądów folklorystycznych oraz bardzo chętnie gra muzykę do tańca na zabawach w Wiejskich Klubach Tańca i na terenie całego kraju. Świetna nauczycielka, która zaraża pasją do muzyki tradycyjnej nie tylko własne wnuki. W 2016 roku uhonorowana przez Program 2 Polskiego Radia nagrodą „Muzyka Źródeł”.

Katarzyna Zedel – pasjonatka chorału gregoriańskiego i muzyki tradycyjnej, muzykantka i tancerka, członkini Stowarzyszenia Schola Gregoriana Silesiensis, śpiewaczka Scholi Mulierum Silesiensis, współpracuje ze Scholą Teatru Węgajty, uczennica wiejskich muzykantów z regionu radomskiego, m.in. Jana Gacy, Jana Fokta, Jana Adamczyka i Wiesławy Gromadzkiej i lubelskiego: Stanisława Głaza, Leona Krzosa i Zbigniewa Butryna, uczennica Piotra Sikory z Kuźnicy k. Przysuchy, twórcy bębenków, basów, skrzypiec, smyczków, futerałów. Od października 2012 pracuje w Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu. Jest członkiem Forum Muzyki Tradycyjnej. Grywa do tańca na skrzypcach lub bębenku współtworząc kapele z wiejskimi mistrzami oraz z rówieśnikami (obecnie z Katarzyną Rosik i Martą Domachowską), zajmuje się również edukacją muzyki tradycyjnej dzieci i młodzieży.

Katarzyna Rosik – bębni, tańczy, śpiewa. Wiedzę o muzyce tradycyjnej czerpie głównie ze spotkań muzycznych na wsi i badań terenowych. Szczególnie bliska jest jej kultura muzyczna mikroregionu kajockiego (Radomszczyzna). Gry na bębenku uczy się między innymi od Stefana Gacy i Józefa Lipińskiego oraz z nagrań archiwalnych. Wspiera działalność Wiejskich Klubów Tańca, prowadzi portal MuzykaTradycyjna.PL, jest członkiem Forum Muzyki Tradycyjnej, Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Etnograficznego w Toruniu, Stowarzyszenia Domu Tańca, współpracuje ze Stowarzyszeniem „Tratwa”.

 

print